E-government v Rusku příliš nefunguje. Přesvědčil se o tom i sám premiér

Rusko musí šetřit. Musí se opřít se o soukromý kapitál a iniciativu podnikatelů. Hlavně ale musí přejít k moderní komunikaci mezi občanem a státem. Prohlásil to premiér Dmitrij Medveděv. Podobně jako jinde v Evropě chce i Rusko zavést elektronickou formu vyřizování věcí mezi občanem a úřady. Nebude to ale jednoduché. Premiér totiž náhodou zjistil, jaký je stav vládních internetových stránek a jak je na tom Rusko s e-governmentem vůbec.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ruský prezident Dmitrij Medveděv

Ruský prezident Dmitrij Medveděv | Zdroj: ČTK

„Jako zvídavý člověk jsem si zašel na vládní stránky a to vám bylo něco,“ prohlásil napůl pobaveně a napůl naštvaně Dmitrij Medveděv na zasedání zvláštní vládní komise pro telekomunikace.

Zvídavý premiér tam například našel už neexistující vládní instituce: „Je tam úřad pro ochranu kulturního dědictví, chybí jméno jeho ředitele, zato tam je odkaz na vlastní stránky úřadu. Poslední záznam pochází z dubna letošního roku a dozvíme se, že Xenie Sobčaková opustila svého milého,“ popisoval premiér.

Přehrát

00:00 / 00:00

O fungování e-governmentu v Rusku se zajímal zahraniční zpravodaj ČRo Martin Dorazín

Členy komise zmínka o zlobivém dítěti ruské politické scény Xenii Sobčakové pobavila, humor je ale brzy přešel.

„Teď vážně kolegové. Je to diskreditace naší práce. Co má tohle být? Chceme přece, aby nás lidé vnímali seriózně. Tímto způsobem elektronický systém nikdy nevytvoříme,“ dodal Medveděv.

Premiér chce vymýtit několikasetletý ruský nešvar: Celoživotní pobíhání po úřadech a stání ve frontách před dveřmi nevrlých úředníků. To má ukončit e-governement, kdy si občan bude moci většinu svých záležitostí vyřídit přes internet nebo v obdobě našeho Czech Pointu.

V Rusku dostaly tyto styčné body mezi občanem a státem nádherně byrokratický název: Meziresortní funkční centra - MFC. Zatím fungují jen v Moskvě, ale už se prý osvědčila.

„Průměrné čekání na poskytnutí služby by mělo být méně než 15 minut. V rámci celého Ruska je to v průměru 45 minut. My jsme se v Moskvě dostali na 14 minut, a cíl státního programu jsme tedy splnili,“ tvrdí starosta Sergej Sobkynin.

Pomoci má také zavedení elektronických občanských průkazů. Ovšem představa, jak se obyvatelé Sibiře na sobím spřežení s plastikovou kartičkou v kožichu ženou k nejbližšímu MFC, je poněkud úsměvná.

Martin Dorazín, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme