Mezi Pekingem a Šanghají vyjely první rychlovlaky

Čína zahájila provoz nejdelší vysokorychlostní železnice na světě. První soupravy vyjely na trať mezi Pekingem a Šanghají dlouhou 1318 km přesně v 9 hodin SEČ. Čína označuje spojení mezi dvěma svými největšími městy za vrchol budování sítě vysokorychlostních železnic. Stavba ale stála v přepočtu téměř 600 miliard korun a kvůli vysokým nákladům i bezpečnosti budou vlaky jezdit nižší rychlostí, než se původně plánovalo.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

První rychlovlak vyjel na trať mezi Pekingem a Šanghají | Foto: Reuters

Mezi prvními pasažéry byl i premiér Wen ťia-pao. Ročně mají vlaky na trati přepravit na 160 milionů pasažérů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Robert Mikoláš mluvil o premiéře jízdy rychlovlaku na trati mezi Pekingem a Šanghajív Odpoledním Radiožurnálu

První rychlovlaky nesoucí označení CRH380 vyrazily na trať zároveň z Pekingu i Šanghaje. Jízdenky na historickou jízdu byly vyprodány za 2 a půl hodiny, přestože nejdražší lístek stojí v přepočtu 4,5 tisíce korun. O další spoje však už byl mnohem menší zájem.

Soupravy jedoucí rychlostí 250 kilometrů za hodinu dorazí do cílové stanice za necelých 8 hodin, při 300 kilometrové rychlosti pak za 4 hodiny a 48 minut, tedy zhruba o hodinu později, než předpokládaly původní plány.

Parní lokomotivy začátkem minulého století zvládaly tuto cestu za skoro dva dny. Nová trať se začala budovat před třemi lety. Vlaky na ní přejedou 244 mostů, zastaví ve 24 stanicích.

Podle ministerstva železnic jsou důvodem tohoto snížení vysoké provozní náklady včetně energetické náročnosti, neoficiálně však za tím stojí obavy o bezpečnost, kterou nezaručuje ani výrobce klíčových komponentů čínských superexpresů, firma Siemens.

Čínská média ale pějí ódy jak na samotnou trať, tak na úspěchy při vývoji rychlovlaků, které prý porážejí konkurenci v Japonsku nebo v Evropě.

Robert Mikoláš, Igor Maňour, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme