Prázdninové kolony před Taurským tunelem skončily. Je otevřen druhý tubus

Zácpy na silnicích patřily celé desítky let ke stinným stránkám cesty na dovolenou k Jadranu. Těžko průchodným trychtýřem, kde se tisíce Evropanů v autech na dlouho zadrhly, býval tradičně Taurský tunel na rakouské dálnici A10. Po včerejšku by to mělo být jinak. Taurský tunel otevřel druhý tubus a celá dálnice od Salcburku na jih už má čtyři proudy. Z dopravního hlediska je to novinka evropského významu. Zblízka se do Taurského tunelu podíval zpravodaj Vojtěch Berger.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Otevírání druhého tubusu Taurského tunelu | Foto: Vojtěch Berger

První řidiči, kteří včera projeli novým tunelovým tubusem, si na cestu vesele zatroubili. Není divu – sice tunel měří na alpské poměry jen skromných 6 kilometrů, je ale klíčovou spojnicí pod horami, která se těžko objíždí. Druhý tubus znamená, že můžete jet rychleji a nemusíte se bát srážky s autem v protisměru.

Taurská dálnice a konkrétně Taurský tunel se v dopravním zpravodajství rakouských i německých rádií objevují o prázdninách prakticky pořád.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Zblízka zpravodaje Vojtěcha Bergera z Taurského tunelu

Pro německé dovolenkáře mířící na Jadran bývalo minulých 30 let tradicí, že dojeli pod Taurský tunel, tam si pár hodin postáli v koloně, a když se protlačili úzkým hrdlem tunelu, mohli konečně pokračovat k moři.

Od letoška by to mělo být mnohem lepší, věří hejtmanka rakouské spolkové země Salcbursko Gabi Burgstallerová: „Salcbursko má velmi dobrou image v zahraničí díky své kulturní nabídce, díky zimním sportům. Jsme rádi, když se o nás nemluví jen v souvislosti s obrovskými dopravními problémy. Tenhle tunel je, co se týká bezpečnosti, příkladem pro celou Evropu. Zácpy se tu sice občas vytvořit můžou, ale budou už jenom malé.“

Samotné slavnostní otevření tunelu mělo téměř parametry státní návštěvy významného politika. Kapela vyhrávala místní lidovky i rakouskou hymnu, na pódiu se střídali papaláši a bylo vidět, že Rakušanům na Taurském tunelu hodně záleží.

Stejně jako před 36 lety, kdy se otevíral první tubus, i včera požehnal novému tunelu kněz. Mělo to v sobě cosi magického. Ve ztichlém tunelu stálo pár desítek lidí a farářův hlas se tubusem rozléhal jako obrovskou katedrálou.

Sedlákům tehdy slibovali větší prosperitu

Televizní dokument ze 70. let ukazuje zlatou éru Taurské dálnice. Auta šplhají po nové vozovce k horskému průsmyku, na záběrech jsou často vidět mercedesy, smělá dálnice zdolává Alpské svahy a celý film má jasné poselství. Rakušanům se povedl hospodářský zázrak, z chudé zemědělské země se stal ráj motoristů s úžasnými autostrádami.

Jak vzpomíná starosta nedaleké vesnice Zederhaus pan Alfred Pfeifenberger, podobně se na novou dálnici a Taurský tunel v roce 1975 dívali i místní obyvatelé:

„Sedlákům tenkrát říkali, musíte stavět penziony a byty na pronájem, dálnice přitáhne davy turistů. To se nestalo, turisté z dálnice vůbec nesjeli a region z toho nic neměl. Navíc tenkrát se se sedláky nikdo moc nebavil. Pozemky na stavbu dálnice museli prodat pod cenou a nikdo jim nic nevysvětlil. Proto řada lidí proti rozšiřování dálnice i Taurského tunelu zahořkla. Teď při stavbě druhého tunelu byla komunikace s místními mnohem lepší.“

Odmítavý postoj místních obyvatel změnila tragická událost v roce 1999. Po nehodě kamionu v tunelu došlo k požáru, při kterém zemřelo 12 lidí a více než 40 se zranilo. Pak už bylo jasné i politikům, že je potřeba rychle postavit druhý tubus tunelu, hlavně kvůli bezpečnosti.

Nový tunel prověří naplno hned nadcházející týdny, kdy začínají prázdniny v části Rakouska, i v některých německých spolkových zemích a přes Taurskou dálnici se zase jednou povalí lavina aut po střechu naložených slunečníky, autochladničkami a nafukovacími matracemi. Tentokrát a už ani nikdy příště by to ale prý nemělo skončit dopravním kolapsem.


Zvětšit mapu

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme