Vrak Costy Concordie zmizí v červnu. Místo sešrotování nebylo zatím určeno
Vrak lodi Costa Concordia by měl od břehů italského ostrova Giglio zmizet do konce června. O měsíc později pak vláda v oblasti ukončí výjimečný stav. Potvrdil to šéf italské civilní ochrany Franco Gabrielli. Obří výletní loď ztroskotala před dvěma roky. Při nehodě zahynulo 32 lidí.
„Pracujeme na tom, aby během příští turistické sezóny na ostrově byla loď už pryč,“ řekl na tiskové konferenci italský ministr životního prostředí Andrea Orlando.
Firma, která odtažení lodi připravuje, ale nevylučuje mírné zpoždění, třeba kvůli špatnému počasí. Právě kvůli počasí komise zvolila pro přesun konec června.
V tuto chvíli všichni experti, kteří se na operaci podílejí, věří, že bude možné vrak odtáhnout za pomoci vzduchových tanků připevněných na boky lodi, které ji budou nadnášet a které se už koneckonců osvědčily i při narovnávání vraku.
Místo, tedy přístav, kam bude vrak odtažen, vybere podle Franca Gabrieliho komise do konce února. Podle odborníků je jasné, že se bude muset technicky dovybavit, protože na likvidaci vraku lodi rozměrů Costa Concordie nejsou připraveni nikde na světě.
Přístavů, které připadají v úvahu, je asi dvanáct, z toho polovina v Itálii. Komise se netají tím, že by dala z logistických důvodů přednost likvidaci právě v některém z italských přístavů. Na tiskové konferenci zazněla jména několika italských měst jako je blízké Piombino nebo Civittavecchia, ale i Janov nebo Palermo.
Pokud se ale jiná varianta ukáže jako vhodnější, nebude prý komise prosazovat Itálii za každou cenu. Ze zahraničních přístavů se mluví například o kandidátech v Anglii, Francii, Nizozemsku, Turecku nebo Číně. Komise nejvhodnější italské i zahraniční kandidáty oslovila a teď čeká na jejich nabídku.
Přístav, kam loď odtáhnou, ale ještě nemusí být přístavem, kde dojde k demolici vraku. Pokud totiž komise vybere přístav, který bude natolik daleko, že nebude možné tam vrak odtáhnout, přečká Costa Concordia léto v jednom z italských přístavů. Na podzim ji pak vyprošťovací tým naloží na speciální plošinu, která odtáhne vrak do vybraného zahraničního přístavu k demolici.
Komise také nastínila, co se udělá při likvidaci se všemi nebezpečnými látkami v lodi. V tuto chvíli se uvažuje o tom, že složiště by nebylo pouze jedno v bezprostřední blízkosti místa, kde se bude vrak likvidovat, ale že se nebezpečný odpad rozveze na několik míst. Tak, aby nedošlo k příliš velké zátěži pro životní prostředí toho daného místa.
Tato otázka se ale začne řešit až ve chvíli, kdy bude jasné, kterému přístavu komise nelehký úkol demolice vraku svěří.