Za roli stárnoucího Andrého ve hře Otec získal cenu nedávno zemřelý Norbert Lichý. Ocenění Inscenace roku získaly Bakchantky, které v režii Jana Friče uvedlo Národní divadlo.
Mladá česká herečka Antonie Formanová natočila několik filmů, jako Hranice lásky nebo Okupace, za kterou dostala Českého lva za nejlepší herečku ve vedlejší roli.
„Mistři světa jako Lábus, Kaiser mě vzali jako sobě rovného. Celá léta jsem měl pocit, že to je normální, pak jsem přešel do jiného divadla a zjistil, že to tak není,“ vzpomíná Vacek.
„První roli jsem dostal, protože Jarda Uhlíř zapomínal na představení. Když na Záskok nepřišel už třikrát, Svěrák mi řekl, ať jsem blízko, že když zase nepřijde, budu hrát,“ vzpomíná Marek Šimon.
Důvodem je špatný technický stav budovy i jejího vybavení, včetně divadelní techniky, a rozšíření divadelních prostor. Cena zakázky je maximálně 2,76 miliardy korun.
Profesionální tanečníci Inga a Roman Zotov-Mikshinovi odešli z Ruska už jako studenti. Od invaze na Ukrajinu si dávají velký pozor, co na veřejnosti říkají a jak. Aby se nedostali do problémů.
Brněnské HaDivadlo letos slaví dvě výročí. Před padesáti lety vzniklo a před dvaceti se progresivní scéna přestěhovala. „HaDivadlo se nikdy nebálo kritiky,“ říká intendantka divadla Anna Stránská.
Česká příspěvková divadla hledají úspory na provoz. Ačkoliv se jim zvyšují tržby, musí šetřit. Hlavně kvůli rostoucím nákladům a v některých případech i snižování příspěvků od ministerstva kultury.
Pražská rodačka ztvárnila desítky rolí v Národním divadle nebo v Divadle na Vinohradech. Známá je také z filmové série režiséra Dušana Kleina ‚o básnících‘ i mnoha televizních seriálů.
Hlas se opotřebovává a mejdan na jevišti jednou skončí, uvědomuje si operní pěvkyně Dagmar Pecková. Od zpěvu se přesunula k činohře, slávu opery šíří jako manažerka festivalu Zlatá Pecka v Chrudimi.
„Myslím, že jsem mentálně pankáč, ale teď se snažím být zodpovědnější, profesionálnější a násilným procesem v sobě toho pankáče potlačuju,“ říká o sobě v rozhovoru Tomáš Jeřábek.
Pro divadelníky není nic horšího než prázdné divadlo. Východočeské divadlo Pardubice se ale potýká spíše s opačným problémem. Během vánočních svátků bylo vyprodáno do posledního místa.
Štěpán Kubišta chce nově s divadlem cílit na diváky mzi 15 a 25 lety. Tematicky se chce věnovat například hledání identity, ekologii nebo umělé inteligenci.
„Uvědomil jsem si, že když se ráno oblékneme, koukají nám z oblečení jenom dlaně a obličej. A často zapomínáme na to, jaká je krajina našeho těla,“ říká Rosťa Novák.
Seriálové zpracování divadelní hry Andělé v Americe slaví 20 let. Náročné a rozsáhlé drama v Česku jako jediné uvedlo Divadlo ABC. „Bylo to velmi riskantní,“ vzpomíná režisér Michal Dočekal.
Vynález brněnských vědců nejdříve zvedne jedno z ložisek otáčivého mechanismu a poté mezi nimi vytvoří mazací vrstvu oleje. Následně můžeme na ložisko posadit desítky i stovky tun těžké objekty.
Agatha Christie ujížděla na smetaně a ráda si ji dopřávala v kombinaci s koláčky scones. Lásku k ní pak Christie dala do vínku jak slečně Marplové, tak detektivu Poirotovi.
Legrace, smích a dobrá společnost možná vyvažovala tragické rané dětství. Jeho maminka Františka Sívková byla totiž sestrou Josefa Valčíka, jednoho z parašutistů zapojených do atentátu na Heydricha.
Ivana Chýlková je bez vší pochybnosti šarmantní žena a také žena mnoha talentů. Na divadle je nepřehlédnutelnou herečkou, také zpívá, ve StarDance se proměnila v energickou tanečnici.
Vtipy a historkami si herci Divadla Járy Cimrmana zkracují čas před představením. Divadelní šatnu už léta berou podobně jako jiní hospodu. Idyla tam ale nepanovala vždycky.
Nedávno se kvůli natáčení seriálu oblékal do potápěčského neoprenu, dnes se převléká do tanečního kostýmu. V soutěži Stardance soupeří o první místo i se svou ženou Evou Adamczykovou.
Představení, ve kterém se velikáni českých dějin potkávají v nebeské komisi, mělo premiéru před patnácti lety, symbolicky v den 90. výročí vzniku republiky – 28. října 2008.
Normalizace byla náročným obdobím pro řadu kulturních institucí. Zdeněk Svěrák, jeden z autorů her v divadle Járy Cimrmana, se s tlakem ze strany KSČ vyrovnával ve svém deníku.
Herci Jiří Štěpnička a Viktor Preiss natáčejí v karlínském studiu Českého rozhlasu novou rozhlasovou hru s názvem Garderobiér. Vychází ze stejnojmenné, slavné divadelní předlohy Ronalda Hardwooda