obchodníci

Víc než polovina obchodníků není připravena na další fázi EET. Může za to neznalost i finanční správa

| ČTK |Ekonomika

Téměř 60 procent obchodníků v Česku není připraveno na zavedení druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET). Ta odstartuje 1. března. Tzv. autentizační údaje si do neděle vyzvedlo zhruba 106 500 maloobchodníků a velkoobchodníků z celkového čtvrt milionu. Podle prodejců pokladních systémů je na vině neznalost podnikatelů i přístup finanční správy, která vydala pozdě zpřesňující pravidla.

|Barbora Benešová |Zprávy z domova

Řetězce chystají soutěže o hodnotné ceny. Umožnila jim to novela loterijního zákona

Od začátku roku mohou obchodní řetězce pořádat soutěže o hodnotné ceny - výjimkou tak nebudou výhry jako drahá auta nebo třeba zájezdy do Karibiku. Umožnila to novela loterijního zákona. Jako první nové možnosti zřejmě využije řetězec Tesco už na jaře. Ještě do konce loňského roku se musely obchodní řetězce řídit pravidly, která jim nařizovala, že nepeněžité výhry v jednom roce nesměly přesáhnout částku 200 000 korun. Teď žádný limit neexistuje.

|Pavel Novák |Zprávy ze světa

Obchodníci v Nice mají kvůli čtvrtečnímu atentátu obavy o turistický ruch

Francouzské letovisko Nice na Azurovém pobřeží prožívá první - pokud se to tak dá říct - normální pracovní den. Vyhledávaná turistická destinace pravděpodobně utrpí určité ztráty kvůli atentátu muslimského útočníka, který zabil nejméně 84 lidí. Při oslavě státního svátku Francie 14. července najel s nákladním autem do davu diváků sledujících slavnostní ohňostroj. Obchodníci a podnikatelé v Nice se obávají, že šok z atentátu způsobí i odliv turistů.

|Barbora Benešová |Ekonomika

Obchodníci prý ztratí kvůli omezení otvírací doby o svátcích stovky milionů korun

Obchodníci přijdou kvůli novému zákonu upravujícímu otvírací dobu o svátcích každý den o stovky milionů korun. Vyplývá to z průzkumu pro Hospodářskou komoru. Prodejny s plochou větší než 200 metrů čtverečních zřejmě budou mít o sedmi státních svátcích zavřeno. Rozhodli o tom včera poslanci, normu ještě musí podepsat prezident. Za porušení zákona by navíc hrozila pokuta až milion korun. Obchodníci si ale stěžují, že jde o nadměrnou regulaci a diskriminaci.

|David Černý |Ekonomika

Zástupci více než 20 českých firem letí do Kanady navázat obchodní vztahy

České firmy by mohly rozšířit své podnikání do Kanady. Dnes tam odlétá víc než 20 zástupců tuzemských společností, aby hledali nové obchodní příležitosti. Zájem mají o zdravotnictví, farmacii, dopravní strojírenství nebo ropný a plynárenský průmysl. Na konci roku má totiž začít platit nová dohoda mezi EU a Kanadou upravující celní sazby nezemědělských produktů.

Uprchlíci v Aténách většinu obchodníků netěší. Moc nenakupují a navíc je krize

|Robert Mikoláš, Simona Bartošová |Zprávy ze světa

Přes Řecko dále utíkají tisíce lidí ze Sýrie či Afghánistánu a Iráku. Atény pro ně představují přestupní stanici, kde na vše dohlížejí převaděči a další lidé snažící se na běžencích zbohatnout. Migranti se už týdny shromažďují na náměstí Vítězství v centru metropole, kde získají vše potřebné pro cestu dál do Evropy. S výjimkou prodavačů občerstvení ale z toho ostatní řečtí majitelé obchodů radost vůbec nemají.

|Věra Pfeifferová |Zprávy z domova

Sněmovna dala přes odpor opozice šanci novele o ochraně dodavatelů před řetězci

Dodavatelé mají šanci na větší ochranu před nekalými praktikami obchodních řetězců. I přes odpor opozice prošla ve sněmovně novela zákona o významné tržní síle prvním čtením. Zákon například zlepšuje vymahatelnost pokut za neférové jednání. Podle kritiků ale novela naopak zabrání obchodnímu vyjednávání a zruší volnou soutěž.

|Jitka Hanžlová, Ľubomír Smatana, Matěj Skalický |Ekonomika

Obchodníci vábí na svátek slev. Zlevňují neprodejné, říkají zákazníci

Zatímco v Česku je relativně poklidné páteční odpoledne, ve Spojených státech vrcholí nákupní horečka. Důvodem je tzv. černý pátek, den plný slev skoro ve všech obchodech. S tímto symbolem chtějí prorazit také čeští obchodníci, a to především na internetu, kde rozjeli tento týden reklamní kampaň k takzvanému Black Friday. Češi jsou ale velmi obezřetní a nenechají se jen tak zlákat převzatým symbolem.

|Veronika Sedláčková, Kristina Winklerová |Ekonomika

Nejasnosti kolem DPH mohou vést ke zdražení, varují obchodníci. Nejistota prý zvyšuje náklady

Na nejistotu kolem zvyšování daně z přidané hodnoty si tuzemské firmy stěžují už delší dobu. Zástupce obchodníků Zdeněk Juračka dnes navíc varoval, že nevyjasněná výše DPH může příští rok zvednout ceny zboží. Obchodním řetězcům totiž kvůli neschopnosti politiků shodnout se na konečné podobě daně údajně rostou náklady.