„My jsme od eurozóny pomyslně odděleni papundeklovou přepážkou, a kdyby došlo k výbuchu uvnitř eurozóny, tak nás ta tlaková vlna okamžitě smete pouze s vteřinovým zpožděním,“ popisuje Radek Špicar.
Česká ekonomika po roce 1989 nabídla kvalifikovanou a levnou pracovní sílu a dobrou infrastrukturu i polohu v rámci Evropy. „Tento model se ale zcela vyčerpal,“ tvrdí Špicar.
Současná energetická situace trápí nejen domácnosti, ale i firmy. Pro mnohé podniky neexistují alternativní zdroje energie. Bez plynu může dojít i k odpojování částí průmyslu
„Dlouhodobé systémové řešení pro českou ekonomiku je digitalizace, automatizace a robotizace provozů,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. Klade také důraz na přilákání pracovníků ze západu.
Jako klíčové signatáři výzvy vytipovali tři priority změn, a to budování české značky, otevření země pro kvalifikované lidi ze zahraničí a udržitelnost budoucí ekonomiky.
Stát ve středu rozhodl, že bude firmám i živnostníkům přispívat na plošné testování. O uzavření podniků na omezenou dobu však vláda zatím neuvažuje. Ve ŠKODA AUTO se ale objevilo už 684 nakažených.
Pěti nynějším členům skončí na konci srpna funkční období. Tři z nich by mohli dál pokračovat. Místopředsedou rady by se od září mohl stát viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.
Původně měl COVID 3 odstartovat na přelomu dubna a května, ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky v minulém týdnu ve vysílání Radiožurnálu sliboval, že se tak stane do poloviny května.
Klid je tady jen proto, že začalo platit 11měsíční přechodné období, které umožní dojednat nová pravidla, říká k brexitu Radek Špicar ze Svazu průmyslu a obchodu.
Praha||Marie Bastlová, als|Ekonomika|Dvacet minut Radiožurnálu