Metro bez stanic. Linka D by mohla stavět jen v Písnici a na Pankráci

Pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) přišel s překvapivým plánem, jak vyřešit problémy s vykupováním pozemků pro novou linku metra D. Navrhuje stavět metro s pouhými dvěma zastávkami. Ostatní se postaví, až budou pozemky vykoupeny, informoval portál Seznam.cz/zprávy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražské metro, trasa A - stanice Můstek | Foto: Jiří Suchomel

Podle Dolínkova plánu by tak lidé mohli nastupovat a vystupovat pouze na konečné zastávce v Písnici a na přestupním uzlu na Pankráci. Cestující by tak najednou projeli celou plánovanou osmikilometrovou trasu.

„Zadal jsem na dozorčí radě dopravního podniku za úkol připravit variantu metra D, která bude mít pouze stanice na Pankráci a v Depu Písnice,“ řekl pro portál Seznam.cz/zprávy Dolínek.

Pražský magistrát přerušil stavební řízení k nové trase metra D, váznou výkupy pozemků

Číst článek

Ostatní stanice by měla Praha dostavit postupně, protože se nedaří vykoupit pozemky a městu dochází čas na podání žádosti o stavební povolení. „Chci dostat stavební povolení na funkční část, to znamená nástupní stanice na Pankráci, výstupní na Písnici a ražené metro mezitím. Nezpomalujeme přípravu razení všech stanic,“ řekl Dolínek pro Český rozhlas.

„Chceme zprovoznit metro co nejrychleji. Prioritou je spojit periferii a centrum města," vysvětlila primátorka Adriana Krnáčová, proč podporuje návrh na vznik linky bez stanic. Dolínek i Krnáčová slibují, že ražení tunelu začne ještě před volbami v roce 2018.

Mezi konečnou a uzlem má vyrůst šest stanic

Zatím není jasné, jestli všechny stanice Praha později dostaví, nebo některé zůstanou jen na papíře. Pražský dopravní podnik se obává, že dostavba stanic během provozu bude drahá. „Vzhledem ke složitosti problematiky je posuzovaných variant několik. Zjišťujeme jejich finanční náročnost,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. „Dostavba při provozu a za výluk je výrazně technologicky i finančně náročnější, o prioritách dalšího postupu budeme jednat s magistrátem.“

S tím ale Dolínek nesouhlasí. „Naopak čím déle nějakou stavbu odkládáte, tím je dražší,“ řekl. Podle posledních plánů by měla stavba stát 51 miliard korun. Kvůli zdržení nebude moci Praha čerpat pětimiliardovou dotaci z Evropské unie.

Podle Dolínka vázne výkup pozemků na dohodě s majiteli o finančním vyrovnání. „Vstřícnost majitelů se proměnila. Nejdál jsme o vyrovnání s majiteli pozemků naproti nemocnice Krč.“ Náměstek připustil, že je možné pozemky vyvlastnit. „Jsem připraven vyvlastňovat, žádný problém s tím nemám, ale chtěl bych to požít jako poslední mechanismus. Všechny právní náležitosti ale připraveny máme,“ řekl Dolínek, který nechce vyvlastnění použít i proto, že některým z vlastníků patří i další pozemky důležité pro město.

Metro - plánovaná trasa D | Foto: Český rozhlas

Podle původního plánu má vyrůst mezi konečnou zastávkou Depo Písnice a přestupním uzlem Pankrác šest stanic. Stanice Nádraží Krč a Nemocnice Krč mají obsloužit krčské sídliště, jehož obyvatelé se musí spoléhat na přeplněné autobusy.

Další zastávky mají být v Písnici, Libuši, Nových Dvorech a na Olbrachtově. Špatná zpráva je to hlavně pro lidi v Písnici, protože konečná zastávka Depo Písnice má být vybudovaná prakticky uprostřed ničeho. Praha tu totiž chce vybudovat záchytné parkoviště a motivovat lidi dojíždějící do Prahy za prací, aby zde nechali svá auta a pokračovali dále metrem.

ČRo, pj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru