Dopravci: rozšíření mýtného je neefektivní

Silniční dopravci hrozí blokádou silnic. K té by mohlo dojít, pokud bude ministerstvo dopravy pokračovat v přípravě rozšíření mýtného i na silnice nižších tříd. Dopravci totiž považují plánované rozšíření mýta za neefektivní a požadují, aby byla vypracována studie, která by výhodnost tohoto projektu doložila. Česmad svolal na dnešek valnou hromadu, kde by měl upřesnit formu a podmínky případného protestu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravci - ilustr. foto

Dopravci - ilustr. foto | Foto: Tomáš Adamec

Podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe se ale o konkrétní podobě protestu zatím neuvažovalo a dnešní valná hromada je pravidelná: „Pokud však ministerstvo rozhodne o vyhlášení tendru, sejde se náš krizový štáb a bude rozhodovat o případných formách protestu.“

„Dopravci už nechtějí přihlížet tomu, jak se za jejich peníze dělá další tunel nebo neprůhledná státní zakázka. Máme 2000 členů, kteří disponují zhruba 20 tisíci vozidly, což je pro představu, kolik by se mohlo zapojit dopravců z naší strany,“ říká Felix.

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Felix ve Světě o deváté.mp3

Ministerstvo dopravy údajně úvahy o protestu překvapily. I podle dopravců je možné urovnat vše pouhým jednáním bez blokády silnic.

„Včera i dnes jsme jednali s ministrem, ale stále nám chybí studie proveditelnosti. Počítá se s tím, že by úspěšnost systému byla necelé 2/3, což už pak není systém, ale penalizace náhodně vybraných kamionů. Čísla, která mají dokázat výhodnost systému nám připadají zavádějící a odpovídá to tomu, že vláda se zavázala do listopadu předat EU výpočet sazeb,“ uvádí Felix.

V současnosti rozšíření mýta posuzuje několik studií, které jsou podle dopravců účelově vymyšlené:

„O proveditelnosti už vůbec nejsme přesvědčeni. Systém, který by měl obsáhnout několik tisíc kilometrů silnic prvních tříd a další tisíce kilometrů silnic nižších tříd, by byl ohromě nákladný,“ domnívá se Felix.

Česmad poslal ministrovi dopis zároveň se Svazem průmyslu a dopravy a s dalšími organizacemi. Kraje zatím neví, jestli se budou podílet na financování výstavby a provozu systému, nebo zda na ně zbudou nějaké peníze a zaplatí to stát.

„Zatím to spíš vypadá, že systém by se platil z toho, co se vybere na dálnicích. To nechceme, mělo by to mít naopak vliv na infrastrukturu, která by na tomto systému zbohatla,“ domnívá se mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Martin Křížek, Anna Baumová, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme