Ekonomické informace 24. 10. 2006
Česko je stále více závislé na dovozu některých potravin. Kvalita pohonných hmot se u českých čerpacích stanic postupně zlepšuje. Energetická společnost ČEZ chce v příštích letech použít veškeré volné peníze, které vydělá na akvizice - tedy na nákup jiných firem.
Česko je stále více závislé na dovozu některých potravin, varuje Agrární komora. Naši zemědělci jsou schopni stále hůř pokrývat domácí spotřebu a proto se musí řada produktů dovážet ze zahraničí. Nestačí například naše brambory, ovoce, zelenina ale ani vepřové a nově dokonce ani hovězí maso. Podle prezidenta komory Jana Veleby tento vývoj může do budoucna vést ke zdražování potravin.
Někteří ekonomičtí odborníci ale s tvrzením zemědělců nesouhlasí a argumentují tím, že v globálním ekonomickém světě je naopak výhodné zaměřit se jen na aktivity, pro které jsou v daném státě nejlepší podmínky a to u nás pro zemědělství neplatí. Nesouhlasí ani s tím, že by naše nesoběstačnost mohla vést k růstu cen.
Kvalita pohonných hmot se u českých čerpacích stanic postupně zlepšuje. Loni v červnu nevyhovělo zkouškám České obchodní inspekce přes 12 procent vzorků, loni v září jenom něco málo přes 4 % a letos v září už jen 2,6 %. Podmínky prodeje pohonných hmot od letošního září zpřísnila novela zákona, podle mluvčí inspektorů Miloslavy Fléglové ale ke zvýšení kvality nafty a benzínu ještě moc přispět nestačila. Důvody jsou podle ní trochu jiné
Energetická společnost ČEZ chce v příštích letech použít veškeré volné peníze, které vydělá na akvizice - tedy na nákup jiných firem. Společnost to oznámila v prospektu vydaném před umístěním svých akcií na varšavské burze Celkem by mohlo jít až o 198 miliard korun. V posledních letech přitom kupoval ČEZ závody třeba v Bulharsku nebo v Polsku a o řadu dalších provozů se uchází. Patří k nejziskovějším českým firmám a stát si vněm stále drží 68procentní podíl
Na našich ambasádách v zahraničí by mohl být v budoucnu specialista na obchod - takový ekonomický diplomat - který by pomáhal podnikatelům pronikat na tamní trhy. Poskytoval by poradenství, důležité informace a pomáhal by zprostředkovat schůzky se zástupci tamní strany. Tedy něco podobného co dělá dnes CzechTrade, který ovšem není všude. Služby by byly placené - podobně jako v Dánsku, kde se to podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Tlapy velmi osvědčilo.
Zimní údržba dálnic silnic první třídy by letos měla přijít na miliardu a 200 milionů korun, tedy na to samé co loni. Zimní údržba jednoho kilometru dálnice přitom stojí v průměru přes půl milionu a spotřebuje se na ni 62 tun kuchyňské soli. Většina posypového materiálu je už ale nakoupena ze druhého a třetího čtvrtletí, kdy byly ceny nejnižší. Příští rok se ale silničáři dočkají trochu více peněz - stát vyčlenil na celoroční údržbu silnic první třídy a dálnic skoro 4 miliardy a celkově dostanou silničáři o 100 milionů korun víc