Ekonomické informace 7. 11.2001
Hovoříme o návratu k původnímu privatizačnímu záměru Karlovarské Becherovky, o kterém dnes bude rozhodovat vláda. Na mušku si bereme také Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů a v našem pořadu se také vracíme ke krachu legendy letecké dopravy, belgické společnosti Sabena.
Rodinné stříbro v tekuté, stavu - Karlovarská Becherovka - konečně dostane nového majitele. Měla by se jím stát firma Salb. Prodej na dnešním zasedání vlády navrhnou ministři financí a zemědělství, kteří se tak vracejí k původnímu privatizačnímu záměru. Ten zkomplikoval požadavek společnosti Salb na záruku státu pro případ prohry ve známkoprávním sporu o značku Jan Becher s rodinou Hoffmanových. Podle mluvčí ministerstva financí Jany Vargové Salb už na této podmínce netrvá a chce koupit všech 59 % akcií.
Celkem devět ministerstev se bude v příštím roce podílet na Státním programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů. Předpokládá to návrh programu, který dnes projedná vláda. Jak zdůraznil Karel Grögr z tiskového odboru ministerstva průmyslu většina navrhovaných opatření přispěje kromě úspor energií také k dalšímu ekonomickému růstu.
Dceřiné společnosti Škoda JS Plzeň se po 18 měsících podařilo splnit poslední odkládací podmínky nutné pro financování už uzavřeného kontraktu v Rusku za téměř 3 a půl miliardy korun. Týká se výstavby nového závodu na zpracování zemního plynu v ruské republice Komi u města Sosnogorsk. Podrobnosti má generální ředitel dceřiné společnosti Škoda JS Plzeň Jiří Borovec.
Belgická letecká společnost Sabena vyhlásila bankrot a ode dneška přestává létat. Jednu z nejstarších leteckých společnsotí v Evropě a vlajkových lodí Belgie ve světě nakonec pohřbily miliardové dluhy a nedostatek provozního kapitálu. Z Bruselu telefonuje zpravodaj Českého rozhlasu Milan Fridrich.
Letecké společnsoti Air France a British Airways dnes obnoví provoz nadzvukových letounů Concorde, který byl před více než rokem přerušen po havárii nedaleko Paříže. Aerolinky investovaly do odolnějších pneumatik a palivových nádrží, platily i posádky a mechaniky, kteří se podíleli na technických zkouškách strojů. Podle odhadů deníku Le Figaro se náklady na obnovení letů pohybují okolo čtyř miliard korun.