Experti se obávají negativního dopadu biopaliv

Evropští experti zjistili, že biopaliva mohou negativně působit na ovzduší. Ze studie Evropského institutu pro politiku životního prostředí dokonce plyne, že cíl EU, aby deset procent paliv v dopravě tvořila v roce 2020 biopaliva, může mít na životní prostředí stejný dopad jako dalších 26 miliónů aut na silnicích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Biopaliva | Foto: Ondřej Jánoška

Autoři studie, o níž informoval mj. server Mladé fronty Dnes, tvrdí, že zvýšení podílu biopaliv v dopravě na deset procent zvýší emise skleníkových plynů až o 56 miliónů tun ročně.

Agrární analytik Petr Havel ve Světě o desáté poznamenal, že jde o praktický dopad pěstování biomasy pro biopaliva. „Je to klasická situace. Když se nějakému podnikání dá politická, případně i finanční podpora a podnikání přeroste určitou mez, začnou se generovat negativní dopady. A to je i případ příliš velkého pěstování biomasy.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Agrární analytik Petr Havel ve Světě o desáté

Havel také připomněl, že nová pravidla budou platná až od budoucího roku a výrobci budou muset prokázat, že při výrobě nedošlo k poškození životního prostředí. „To znamená, že v tuto chvíli je ještě předčasné hodnotit, zda směrnice zabrala. To uvidíme až v průběhu příštího roku.“

„Domnívám se, že závazek, který je momentálně povinný pro všechny členské země EU, by měl být dobrovolný,“ uvedl s tím, že v Česku je podle odborníků hraničních 7 procent. „Při 10 procentech by mohlo dojít k většímu vytěžování přírody, než je zdrávo,“ připomněl Havel.

Milan Kopp, Patricie Polanská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme