Krize na automobilovém trhu doléhá i na dodavatele součástek

Prodeje nových aut v Evropě stále klesají. Nižší poptávku kvůli tomu pociťují také dodavatelé součástek, a to i firmy, které podnikají i v Česku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka Porsche v Lipsku

Automobilka Porsche v Lipsku | Foto: Klára Stejskalová

Za jedno z center velkých dodavatelských podniků se dá částečně označit východočeský Jičín. Právě tam má sídlo například Continental, výrobce součástek pro auta. Firma měla loni obrat přes 48 miliard korun. Ve srovnání s předchozím rokem byly tržby zhruba o 11 miliard nižší.

Na první pohled to znamená, že hospodářský výsledek nedopadl nejhůře. Jenomže loňský rok není z pohledu tržeb srovnatelný. Společnost totiž na jeho začátku začlenila závod Continentalu ve Frenštátu pod Radhoštěm, což se projevilo v celkových číslech. Vedení firmy ale zaznamenalo loni mírný pokles poptávky po některých výrobcích.

Přehrát

00:00 / 00:00

O snížení poptávky po automobilových součástkách mluvil Jan Beneš

Firmy méně odebíraly třeba brzdové posilovače. Méně je nakupovaly automobilky BMW, Volkswagen nebo Peugeot Citroën. Slabé byly i prodeje vysokotlakých naftových čerpadel. Vývoj na evropském automobilovém trhu tedy částečně pocítila i jičínská společnost. Více než 90 procent jejího obratu tvoří export, výrobky nejvíce prodává právě do zemí Evropské unie.

Dlouhodobý pokles prodeje nových aut pociťují i výrobci kol. Například společnost Ronal, která sídlí také v Jičíně, nebude podle informací Jičínského deníku navyšovat výrobu. Vedení firmy letos počítá se stejnými tržbami, jako měla loni. Její roční obrat se pohybuje kolem pěti miliard korun.

S následky krize v automobilovém průmyslu se musejí vyrovnávat i další firmy, jako je třeba Construct, která vyrábí mechanické zabezpečení aut.

„Krize zasáhla samozřejmě všechny společnosti, nevyjímaje společnost Construct. V každém případě se snažíme krizi poměrně aktivním způsobem vycházet vstříc, a to zejména i následně naší další aktivitou na jiných trzích,“ vysvětluje obchodní ředitel firmy Construct Martin Iroušek.

Největším evropským automobilovým trhem je Německo, a proto na sebe přitahuje obrovskou pozornost investorů a analytiků. Prodej nových aut tam ale stále klesá. Například v září se snížil o více než jedno procento.

Situace není dobrá ve většině evropských zemí. V celé Evropě se od začátku roku do srpna prodalo o více než 5 procent méně aut než loni. Mírný pokles by měl podle odhadů analytiků pokračovat také ve zbylých měsících letošního roku.

A to nevěstí nic dobrého nejenom pro automobilky, ale také pro firmy, které jsou přímo závislé na jejich výrobě.

Registrace nových osobních aut 1. - 9. měsíc 2013 | Foto: ČTK

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme