Kvůli stávce zaměstnanců nevyrobí Škoda Auto ani jeden vůz

Zaměstnanci automobilky Škoda Auto vstoupí v úterý na začátku ranní směny do stávky. Jak potvrdil mluvčí odborů Jaroslav Hašek, na dvě a půl hodiny zastaví stroje. Stejně dlouhá stávka se pak bude opakovat i v dalších dvou směnách.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zaměstnanci automobilky Škoda Auto

Zaměstnanci automobilky Škoda Auto | Zdroj: ČTK

V praxi to znamená, že se ve Škodovce zítra nevyrobí ani jeden vůz. Automobilka obvykle vyrobí denně 2500 aut, jednodenní stávka jí způsobí škodu asi 55 milionů korun.

Není ale jisté, že stávka bude jen zítra, odboráři ji naplánovali jako časově neomezenou. Stávkují kvůli neúspěšnému jednání o nové kolektivní smlouvě.

Poslední nabídka firmy by znamenala růst platů o 7,5 procenta letos a o 2,5 procenta v příštím roce. Automobilka už nabízela růst platů o 13 procent letos, v pátek ale svou nabídku stáhla v reakci na její odmítnutí odboráři.

Ve Škodě Auto pracuje kolem 27.000 lidí a průměrný plat se u dělnických profesí pohybuje kolem 22.000 korun. Odborníci si myslí, že odboráři by měli být realističtí a při vyjednávání by neměli hnát své požadavky tak vysoko. Například analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil ale připouští, že požadavky odborářů lze lidsky chápat.

"Škoda vloni navýšila zisk asi o 40 procent na více než jedenáct miliard korun, a zaměstnanci tak oprávněně požadují se na těchto výsledcích podílet. Ovšem jejich prohlášení, že cílem stávky je co nejvíce poškodit společnost a co nejméně zaměstnance je sporné. Pokud stávka opravdu citelně zasáhne společnost Škoda, může se jednání odborářů projevit na zaměstnanosti ve firmě," míní Potměšil.

Také děkan národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické Jiří Schwarz se domnívá, že dobré hospodářské výsledky podniku neopravňují k přemrštěným požadavkům. "Z ekonomické teorie ale víme, že odboráři vždycky dávají přednost krátkodobým cílům, to znamená mzdovému růstu před zachováním pracovních míst," uvedl Schwarz.

Pokud by se chováním odborářů v Mladé Boleslavi inspirovali jejich kolegové z jiných podniků, může to nastartovat mimo jiné růst inflace, upozorňuje Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus. "Reálný efekt zvýšení platů by tak nebyl takový, jak si odboroví předáci slibují, a doplatili by na něj především ti, jejichž příjmy nevzrostou tak rychle nebo vůbec," řekl analytik.

Mezi svými kolegy mají odboráři ze Škody Auto podporu. Českomoravská konfederace odborových svazů vydala prohlášení, ve kterém zcela stojí za svými mladoboleslavskými členy.

Jitka Hanžlová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme