Obchodníkům loni kvůli krizi klesly tržby

Obchodníci pocítili krizi. Tržby obchodních řetězců v České republice loni klesly. Bylo to poprvé od začátku sledování výsledků v roce 1993. Podle měření společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod dosáhly tržby deseti největších obchodních skupin na českém trhu loni celkových tržeb 309 miliard korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákup

nákup | Foto: Jan Rosenauer

Hospodářská krize změnila nákupní chování Čechů. Ovšem nepříliš drasticky. Ku překvapení mnohých se nenaplnily předpoklady, že krize nahraje diskontním řetězcům, které na českém trhu nabízejí nejlevnější zboží.

Ukázalo se naopak, že ani v době rostoucí nezaměstnanosti lidé nepřestali chodit do svých osvědčených obchodů a kupovat osvědčené značky.

Průzkum, který zveřejnila společnost Incoma Gfk, ukazuje, že Češi ani v době krize nepřestali být věrni svým značkám, ale mnohem více než dřív začali v loňském roce využívat nejrůznějších slev a promoakcí. Právě díky nim dokonce i v době ekonomické recese řadě zavedených značek naopak rostly prodeje, říká analytik společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála:

„Co roste, je prodej klasických značek, ale v akcích. Lidé tedy nenakupují více levné zboží, spíše počkají, až jejich značku někdo zlevní a pak ji koupí.“

„Tato obchodní strategie vede logicky k tomu, že Češi chodí do obchodů mnohem častěji než dřív, ale nakupují tam současně méně zboží. Od roku 2006 se průměrný počet nákupů zvýšil o 30 procent, ale nákupní košík se drobí,“ dodává Zdeněk Skála.

Češi si dopřejí

Je tedy znát, že Češi v době ekonomické recese začali šetřit. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky přesto ale stále neváhají utrácet za potraviny.

„Český zákazník si dopřeje a to nejen o Velikonocích a Vánocích. Potravinami naplné klidně i starou ledničku, hlavně, že je plná. Propad u potravin tak není ani zdaleka tak velký, jako u nepotravinářského zboží,“ vysvětluje Zdeněk Juračka.

Větší opatrnost zákazníků nicméně pocítili obchodní řetězce na svých tržbách. Podle Zděňka Skály ale tento pokles není jen důsledkem hospodářské krize:

„Není to ovšem dáno pouze krizí, je to způsobeno i tím, že byla nulová až lehce záporná inflace v potravinách. Je to dáno i tím, že řada firem v první desítce podnikla strukturální změny. Došlo například ke sloučení sítí Plus a Penny market, což s sebou také neslo jisté změny.“

Hospodářská stagnace se ale na tržbách obchodníků samozřejmě také podepisuje a protože ani letos se ekonomové nečekají významné oživení, nedočkají se zřejmě ani obchodníci velkého zlepšení. Podle Zdeňka Skály Češi své spotřebitelské chování během letošního roku zřejmě výrazně nezmění.

Marže se snižují

Někteří obchodníci reagují na pokles tržeb snižováním marží. Řetězce výše svých marží samozřejmě nezveřejňují, ale prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka potvrzuje, že ke snížení marží u velkých prodejců skutečně došlo:

„Marže jdou samozřejmě dolů. Základní přípravou na období krize bylo hledání snížení nákladů. Tam, kde se náklady nesnížily, musely se snížit marže. Jinak by v konkurenčním prostředí obchodník nepřežil.“

Některé řetězce zvolily právě cestu nové strategie a přesedlaly z velkých obchodních ploch na menší obchody, ve kterých se lidé dobře orientují a zatím s nimi slaví úspěch. Nicméně ani velké supermarkety, které své působení nezměnily, si zatím nemohou situaci na trhu stěžovat, protože jejich postavení rozhodně není nijak kritické.

Jitka Hanžlová, Naďa Bělovská, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme