Odborníci na bankovnictví: Povinné zřizování účtů je nesmysl

Evropská komise tvrdí, že každý má nárok na účet v bance. Nabádá jednotlivé státy, aby tuto službu svým obyvatelům zajistily tím, že bude v každé zemi existovat minimálně jedna bankovní instituce, která účet nabídne zdarma. Z průzkumu, který si komise nechala zpracovat, vyplývá, že vlastní konto nemá 30 milionů lidí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Evropský komisař pro vnitřní trh Michel Barnier

Evropský komisař pro vnitřní trh Michel Barnier | Zdroj: ČTK

Náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek s nápadem Evropské komise nesouhlasí: „Jednak porušuje svobodu podnikání, protože přikazuje soukromému subjektu, s kým má uzavřít smlouvu, a také je v přímém rozporu s ostatními aktivitami Evropské unie v boji proti praní špinavých peněz.“

„Zavádí na národní úrovni nepřípustnou cenovou regulaci a domníváme se, že se jedná o doporučení k opatření, které ve skutečnosti potlačuje konkurenci na národní úrovni místo toho, aby k té konkurenci přispívalo,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Patrik Nacher z bankovnipoplatky.com a Jan Matoušek z České bankovní asociace hodnotí v Ozvěnách dne úmysl EU s povinným poskytováním účtů

Souhlasí s ním i Patrik Nacher ze serveru bankovnipoplatky.com. „Jsem proti tomu, aby byly soukromé subjekty nucené státem mít bankovní účet. Tím je vlastně jeden podnikatelský subjekt nucen zákonem poptávat službu po druhém, tedy bance, a ta služba není bezplatná,“ tvrdí.

EU by podle něho měla v tomto případě přijít s tím, že tam, kde je tato povinnost požadována zákonem, by banka neměla za vynucenou službu požadovat poplatek. Matoušek však k tomu dodává, že poplatky za zřízení účtu by v ideálním případě měl zaplatit stát, nikoli banka.

Internet pomůže každému tápajícímu klientovi

Eurokomisař pro vnitřní trh Michel Barnier upozornil, že banky jsou nesrozumitelné, zbytečně složitě popisují své produkty a balíčky služeb, ve kterých se pak málokdo vyzná.

„Někdy jsou služby skutečně složité, ale klienti si můžou na internetu zadat své individuální potřeby a kalkulátor vyhodnotí, která banka nabízí nejvýhodnější produkt,“ upozorňuje Nacher a upozorňuje na takzvaný Kodex mobility klientů, který přijala Česká bankovní asociace už před půldruhým rokem.

„Kodex zjednodušuje přechod z jedné banky do druhé. Momentálně je ještě jednodušeji k dispozici v elektronické podobě, kde si to klient může vyplnit, vytisknout, podepsat a jít rovnou do nové banky a ona za něj zařídí převody trvalých příkazů a inkasa,“ popisuje.

Podle něho je otázkou, jestli má stát nebo EU řešit všechno za každého. Unie by měla podporovat spíše vzdělávání klientů, sjednocování terminologie, kontrolu kartelových dohod.

„Ve starých členských zemích EU má přes 90 procent lidí bankovní účet, v České republice podle posledních dat EK je to 89 procent. Zbylých 11 procent nemá problém se založením účtu. Ti ho prostě nechtějí nebo nepotřebují,“ vidí Matoušek záměr komisaře Barniera jako nepotřebný.

Nacher shrnuje: „Není to ta správná cesta, když jste závislí na nějakém rozsáhlém systému – tady bankovním. V momentě, kdy se objeví problém, jako dluhy Řecka, se ten problém dotkne úplně každého.“

Lucie Maňourová, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme