Spojené státy připravují drastická cla na evropské výrobky

Spojené státy hodlají drasticky zvýšit cla na dovoz zboží z Evropské unie. U skla a skleněných výrobků dokonce požadují až devadesátiprocentní clo. To by v podstatě znamenalo likvidaci českého skla na americkém trhu. Rozšířená Evropská unie je najednou Spojeným státům trnem v oku a tak se rozhodly nevýhody ve vzájemném obchodě, které jim pětadvacítka přináší, kompenzovat vyššími cly.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šumavské sklo

Šumavské sklo | Zdroj: AFP

Až do teď jsme slýchali, že USA podporují rozšíření Evropské unie. Nyní je prý něco špatně. Americké firmy mají na vývoz některých svých výrobků vyšší clo, vzhledem k tomu, že nově přistupující země musely převzít jednotnou celní politiku. Ale každá mince má dvě strany. Naše země zase například kvůli vstupu přišla o výhody GSP, kdy jsme měli na vývoz řady zboží do USA nulové clo a teď je třeba u bižuterie třináctiprocentní. Navíc americké firmy získaly rozšířením Evropské unie spíš větší výhody, kdy se jim jednodušeji vyváží například letadla a auta. Takže ztráta výhodnějšího tarifu v několika málo položkách se pak jeví jako maličkost.

I náš obchodní rada ve Washingtonu Jiří Kuliš tvrdí, že Američané rozšířením Unie spíše získali. "Ty výhody spočívají v tom, že americké firmy mají před sebou daleko větší jednotný trh, který má jednotná pravidla, Bohužel podle průzkumů jen 50 procent amerických firem vnímá Evropskou unii jako jednotný trh."

Nicméně podle amerického úřadu obchodního přidělence hodlají Spojené státy opravdu zavést odvetná cla vůči Evropské unii, právě proto aby kompenzovaly to, že nově přistupující země EU převzaly jednotnou celní politiku. Odvolávají se přitom na dohodu Světové obchodní organizace. Pro české exportéry by to byla těžká rána. "Zejména by to byl velký problém pro vývoz skla, protože je tam uvedeno 7 položek, které se týkají skla, a cla, která by měla být uvalena na tyto položky, představují 90-97 procent. Tyto položky by se nedaly do Spojených států vyvážet."

Ale vysoká cla by se netýkala jen sklářů. I exportérů mléčných výrobků, sýrů a čokolády a některých průmyslových strojů, kde chtějí Američané uvalit 50- až 60procentní clo na dovoz. Pokud George Bush návrh schválí, začnou vyšší cla platit už počátkem listopadu, což by znamenalo skutečnou likvidaci některých sklářských dílen u nás, protože řada z nich vyrábí jen pro trh Spojených států. "Já myslím, že Spojené státy k tomu mohou přistoupit a myslí to zatím bohužel velice vážně," poznamenává Jiří Kuliš a dodává, že navržená úroveň dodatečných cel by zhoršila naši obchodní bilanci, protože objem vývozu by poklesl v řádu do 50 milionů dolarů.

Řešení z této nepříjemné situace však musí najít Evropská komise. "Samozřejmě, že Evropská unie se bude bránit. Bude se to týkat i velkých vývozců cla, sýrů, francouzských, německých, italských. Necháme to na právnících Evropské komise v Bruselu, jak se k tomuto problému postaví."

Návrh zvýšení cel kvůli rozšíření Unie ale působí v mnoha směrech jen jako zástěrka. Nápadně z něj totiž vyčnívá například struktura francouzského vývozu do USA, konkrétně pak francouzská vína. Taktéž italské olivy by totálně přišly o trh v Americe. Zdá se, že americká administrativa tak využívá rozšíření unie jen jako důvod k uvalení dodatečných cel. Bohužel pokud Evropská komise nějak nezasáhne, může to být pro naše výrobce a exportéry důvod, aby tvrdili, že je náš vstup do EU poškodil.

Prezident české Hospodářské komory Jaromír Drábek je návrhem Spojených států zděšen. Podle Drábka teď musí česká reprezentace spolupracovat s Evropskou unií, aby v jednání se Spojenými státy nezazněl pouze hlas velkých států Unie. "My konkrétně k tomu můžeme přispět tak, že prostřednictvím evropských organizací, ve kterých jsme sdruženi, zejména evropského sdružení ocbhodních komor a sdružení malého a středního podnikání se budeme snažit naše stanovisko prosadit tak, aby Evropská unie byla jasným zastáncem všech oborů a nejenom těch, které jsou prioritní pro velké země."

Veřejné slyšení se koná už v pátek 24. září, a je proto potřebná okamžitá akce. Pokud Vaše výrobky spadají do některé z kategorií, konzultujte obratem možnosti zapojení do veřejného slyšení s Vašimi americkými importéry a partnery.

Eva Hanzlová, David Vandrovec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme