Stará stavební spoření mají příliš vysoké úroky. Spořitelny chtějí měnit smlouvy

Stavebním spořitelnám se nevyplatí staré smlouvy, které mají uzavřené se svými klienty. Proto se je snaží postupně měnit či vypovídat. Lidé, kterým se to nelíbí, by se měli primárně obrátit přímo na spořitelnu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kasička, pokladnička, peníze, spoření

Kasička, pokladnička, peníze, spoření | Foto: Fotobanka stock.xchng, Sanja Gjenero

Stavební spořitelny mění a vypovídají smlouvy, protože jsou pro ně už nevýhodné.

Stavební spoření se čtyř nebo čtyř a půl procentním úročením a možností překročit cílovou částku smlouvy už není pro stavební spořitelny výhodné. Většinou totiž nemají dost kapitálu na to, aby klientům dotovaly čtyři procenta na smlouvách o stavebním spoření.

Jak se během let změnila doba, snižovaly se i úroky u bank. Nyní jsou obecně velice nízké také proto, že nízké sazby drží centrální banka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké změny proběhnou u starých a pro spořitelny nevýhodných smluv o stavebním spoření, zjišťovala Jitka Hanžlová

Podle odhadů serveru penize.cz se zrušení smlouvy nebo změna podmínek dotkne desetitisíců klientů stavebních spořitelen.

Pokud se lidem nelíbí úprava či nesouhlasí se zrušení smlouvy tak, jak to navrhuje a odůvodňuje spořitelna, měli by v první řadě podle analytika Fincentra Josefa Rajdla jednat přímo se spořitelnou.

„Může se zkusit se stavební spořitelnou soudit. Nicméně se dá předpokládat, že stavební spořitelny mají své smlouvy i obchodní podmínky relativně dobře ošetřené,“ říká Josef Rajdl.

Otázkou tak zůstává, zda se klientovi vyplatí dát hodně peněz do soudního řízení, když výsledek není jistý.

Přespořená smlouva prý splnila svůj účel a může se zrušit

Buřinka České spořitelny u smluv, které dosáhly cílové částky, ale klienti si neberou úvěry a peníze nechávají na účtu ležet ladem, říká, že účel smlouvy byl splněn, proto může být vypovězena. Rušit tak bude smlouvy postupně od nejstarších a dotkne se to asi 25 tisíc klientů.

Modrá pyramida stavební spořitelna pak vypovídá jen přespořené smlouvy, tedy smlouvy, které přesáhly cílovou částku, ale klienti je dále už takzvaně nedospořují, neboli neukládají částku, ke které se zavázali ve smlouvě. Týká se to asi 7 tisíc smluv, tedy jednoho procenta klientů.

Stavební spořitelna Wüstenrot smlouvy nevypovídá, ale v případě přespořených smluv, u kterých výše uspořené částky překročila sjednanou cílovou sumu, upozorní klienta, aby zvýšil cílovou částku. Pokud to neudělá, dostane se smlouva do rozporu se zákonem o stavebním spoření.

Raiffeisenbank smlouvy vypovídá na základě obchodních podmínek, obsažených ve smlouvě. Letos to bylo 11 tisíc smluv, tedy jedno a čtvrt procenta klientů.

Jitka Hanžlová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme