V Německu sílí diskuse o DPH
V Německu se schyluje k předčasným parlamentním volbám. Hlavní hráči na politické scéně už také osnují své plány pro předvolební kampaň a následné oborního po volebním vítězství. Hlavním tématem se zdá být ekonomika, mimo jiné daně, jejich případné snížení nebo zvýšení.
DPH je - měřeno evropskými měřítky - v Německu nízká. Nynější systém spatřil světlo světa už v roce 1968. Sazba je 16% a zvýhodněná 7%. Do ní jsou zahrnuty kromě potravin knížky, časopisy, doprava do 50km a invalidní vozíky i protézy. Ročně DPH vynese státní pokladně, zemských a obecním kasám bezkonkurenčních 140 milard euro. A to z 52 %, 44 a 1,5 %. Každé procento navíc by přineslo státu navíc 8 miliard, a to je lákavé zjm. v současné ekonomické mizérii a době katastrofálních rozpočtových schodků.
"Zatímco se tu jedná o zvýšení DPH, strany Unie současně uvažují o snížení daní z příjmu, a to by znamenalo současně zdražení veškeré spotřeby, s tím rozhodně nemůžeme souhlasit," říká Fritz Kuhn ze strany Zelených.
Naposledy se DPH v Německu zvýšila v roce 1998, o 1 %. Řada odborníků přitom volá právě po tom, co navrhuje konzervativní pravice, tedy zvýšení DPH a snížení dalších daní včetně daně podnikové. Existují pochopitelně i argumenty proti zvýšení DPH.
Opírají se přitom o fakt, že rudo-zelené koalici nevyšel plán snížit zákonné důchodové pojištění na 18 % při současném zavedení třístupňové ekologické daně. Předpokládaná motivace k další pracovní aktivitě důchodců tak vzala za své a v Německu je dnes na 5 milionů nezaměstnaných, což je nejvíce od konce druhé světové války.
I když na první pohled je zvýšení daně z přidané hodnoty sociálně neúnosné, zatěžující spotřebu, na straně druhé současný systém nízkých spotřebních daní a vysokých přímých je ve své podstatě sociálně mnohem nespravedlivější. Předseda CSU navrhuje proto komplexní daňovou reformu. Mimo jiné. jde o zrušení daňového zvýhodnění práce v noci a o svátcích. Snížit by se také měly cestovní náhrady za dojíždění do zaměstnání, což podle některých odhadů podstatně oslabí mobilitu zaměstnanců v celoněmeckém měřítku.