Virtuální podíl na krávě a jehněčí místo dividendy - řezníci a chovatelé inovují

Nejenom ve firmě si můžete pořídit akcie. Stejným způsobem se dá koupit třeba i podíl na ovčím stádu nebo na jedné konkrétní krávě. Logika z velkého byznysu se tak uplatňuje i v malém - na řeznických pultech. Plýtvá se díky tomu méně masem. A každý steak na talíři má přesně dohledatelný původ. Takové podnikání funguje úspěšně třeba ve Spojených státech nebo v Rakousku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Golany jsou proslulé rozlehlými pastvinami, v kacrinské pivovarské restauraci se proto chlubí také steaky místního původu | Foto: Břetislav Tureček

Nejlepší hovězí jaké můžete dostat, tvrdí reklama společnosti Crowd Cow. Ta nabízí zákazníkům maso z dobytka, který se pase na loukách ve státě Washington a celý život konzumuje výhradně čistou trávu.

To, co odlišuje tohle řeznictví od jiných, je akciový princip. Každá kráva se nejdřív virtuálně rozporcuje a skutečné zvíře se porazí teprve ve chvíli, kdy se pro každý kousek masa najde na internetu nějaký zájemce. Na jednu krávu to znamená 50 - 60 lidí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejdříve se zvíře virtuálně rozporcuje mezi potenciální zákazníky a až pak porazí, informuje zpravodaj ČRo Vojtěch Berger

„Dívám se na web Crowd Cow,“ popisuje reportér. Teď aktuálně je virtuální kráva rozprodaná z 92 procent. Každý zákazník si může vybrat konkrétní kus masa i jeho zpracování, vcelku na steak, nebo namleté třeba pro přípravu burgerů.

Objednaný balíček pak dostane domů. Tenhle způsob prodeje garantuje čerstvost i kvalitu hovězího.

Trochu podobný nápad, i když s ovcemi, měl před časem Alexander Elpons na jihovýchodě Rakouska. Zvířata má u města Güssing ve vinařské oblasti a za peníze akcionářů rozšiřuje svůj chov.

Kdo si u něj koupí podíl na stádu, dostává tři roky po sobě vlastně takovou dividendu, necelá dvě kila jehněčího ročně. S garantovaným původem a v biokvalitě.

Stejně jako u amerického dobytka i v Rakousku se poráží jen tolik ovcí, kolik akcionáři skutečně potřebují. Jedna ovčí akcie stojí 55 eur. Pro letošek už jsou všechny vyprodané.

Vojtěch Berger, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme