Divadelní Londýn tradičně i netradičně: Macbeth v Barbican

Barbican je multikulturní centrum zvučného jména, které rezonuje po celém světě. Každá sezona představuje nové i tradiční formy ze světa performativního umění. Rok 2010 přináší do Barbican vlnu umění, které se jen těžko klasifikuje a jehož podstatou je vyvolat neobvyklé zážitky a zkoušet vytvářet divadlo jinak, než bylo doposud zvykem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cheek By Jowl - Macbeth

Cheek By Jowl - Macbeth | Foto: Johan Persson

Hostujícím souborem letošní sezony byl i Cheek by Jowl, jehož zakladatelem a kmenovým režisérem je Declan Donnellan. Ten se režijně podílel i na inscenacích britského Národního divadla a herecké akademie Královské shakespearovské společnosti. Donnellan patří k nejlepším režisérům divadelních her Williama Shakespeara v Británii i ve světě. Soubor Cheek by Jowl založil v roce 1981 společně s výtvarníkem a scénografem Nickem Ormerodem. Pro jméno souboru se inspirovali scénou, jak jinak než ze Shakespearovy komedie Sen noci svatojánské.

Přehrát

00:00 / 00:00

Divadelní Londýn tradičně i netradičně: Macbeth v Barbican

Macbeth v provedení Cheek by Jowl patří k nejlepším inscenacím letošní sezony v Barbican. Svým provedením potvrzuje Donnellanův režijní cit pro Shakespearův verš. Herci se pod Donnellanovým vedením neomezují na pouhou deklamaci shakespearovského blankversu, ale naprosto přirozeně a s lehkostí se sžívají s jeho komplikovanou strukturou.

Herectví souboru Cheek by Jowl v inscenaci Macbeth vyžaduje maximální soustředění a vypětí sil. Na prázdném a potemnělém jevišti, jehož hranici naznačují pouze dřevěné bedny připomínající sloupoví starých anglických hradů, stojí veškerý estetický efekt na precizním hereckém prožitku. Will Keen v roli Macbetha a Anastasia Hille jako lady Macbeth mísí patetizující deklamaci s civilním minimalismem, který vzápětí proměňují v naturalistické vyobrazení lidského šílenství ústícího v křeči a hysterii.

Plasticitu prostoru skvěle dotváří světelný design Judith Greenwood která se k Cheek by Jowl přidala už v roce 1990. Za tu dobu dovedla své světelné umění k dokonalosti a umocnila tak jednu z charakteristických vlastností tvorby souboru Cheek by Jowl. Světla jsou plnohodnotnými partnery hereckých představitelů a svou intenzitou i rozmístěním budují dusnou atmosféru hororového napětí. Hudební složka je jednoduše a funkčně zajištěna houslistou, který – pouze místy – tematicky doplňuje určené dramatické situace.

Cheek By Jowl - Macbeth | Foto: Johan Persson

Macbeth v Barbican potvrzuje fakt, že je možné inscenovat Shakespearovy texty bez velkých experimentů a s maximálním estetickým účinkem, který trvá.

Veronika Jošková Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme