Králova řeč získala čtyři Oscary
Jak naučit krále mluvit? Na to přináší odpověď nejúspěšnější snímek letošního oscarového klání - film Králova řeč. Akademici ho ocenili celkem čtyřmi soškami - za nejlepší film, režii, herce v hlavní roli a scénář.
Koktavost může komplikovat život nejen obyčejným smrtelníkům ale i králům. A právě o překonání tohoto handicapu vypráví i snímek Králova řeč, který ukazuje důležitý úsek v životě anglického krále Jiřího VI..
„Byl původně levák a v dobách, kdy vyrůstal, připomenu, že se narodil roku 1895, ještě nebylo tak známé, že předělání na pravorukost může způsobovat právě koktání. To způsobilo jeho koktání a možná i jeho jistou ostýchavost, ze které ho dostala jeho manželka Alžběta, které vlastně vděčí za to, že zvládl svou historickou roli,“ vysvětluje Jaroslav Beránek z Vojenského historického ústavu.
Právě královna Alžběta, kterou známe jako královnu matku, byla pro reálného Jiřího VI. velkou oporou. Díky ní zvládl vládnout v letech 1936-1952. S touto rolí, jak zachycuje i film Králova řeč, nikdy nepočítal. Byl v pořadí následníků trůnu až druhý po svém starším bratrovi Eduardu VIII., který ale neočekávaně abdikoval kvůli vztahu s Wallis Simpsonovou. Jiří VI. si přesto získal náklonnost britského lidu.
„K jeho popularitě do velké míry přispělo to, že se svojí rodinou nikdy neopustil Británii, a také zejména jeho návštěvy poddaných. Nesmírně populárním se stal například poté, co navštívil jednu z nejchudších londýnských čtvrtí East End,“ dodává Beránek.
Herec Collin Firth si za své ztělesnění krále Jiřího VI. odnesl zlatou sošku Oscara, ačkoli si se svým reálným předobrazem podle Jaroslava Beránka není až tak úplně podobný: „Možná svojí tváří není zas tak podobný Jiřímu VI., ale fyzicky, myslím svojí štíhlostí atd., byl vybrán velmi vhodně.“
Králova učitele řeči Lionela Logua si zahrál vynikající Geoffrey Rush. Film Toma Hoopera velmi svižnou formou ukazuje jeho na svou dobu výstřední metody. Závěr filmu, kde Jiří VI. v podání Collina Firtha přednáší svůj zásadní rozhlasový projev k britskému národu v předvečer druhé světové války, patří i přesto, že se tu nestřílí a nebojuje a nepoužívají se žádná 3D filmová kouzla, k nejnapínavějším filmovým happyendům.