Slavný český film Marketa Lazarová prochází digitálním restaurováním

Film Františka Vláčila Marketa Lazarová se dočkal digitální restaurace. Takto upravená kopie bude mít světovou premiéru v rámci letošního 46. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Renovace významného českého díla je podle ředitele Národního filmového archivu Vladimíra Opěla v plném proudu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Marketa Lazarová

Marketa Lazarová | Foto: archiv Barrandov Studio a.s.

„Je to svrchované umělecké dílo, kde František Vláčil spolu s kameramanem Baťkou zachytili výjimečným způsobem dobu 13. století, kdy se tady pozvolna rodí křesťanství,“ říká Vladimír Opěla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Markéta Lazarová digi.mp3

Marketu Lazarovou natočil František Vláčil v roce 1967. Historická balada fascinuje diváky dodnes. Do nového digitálního kabátu ji oblékají ve studiu UPP.

„Proces restaurování má dvě fáze: jedna je digitalizace, což děláme na zařízení scanner a pak dochází k vlastnímu čištění. Čištění probíhá na různých softwarech. Pro některé úpravy je to poloautomatický provoz, pro některá poškození nezbývá nic jiného, než je retušovat ručně,“ vysvětluje ředitel UPP Vít Komrzý.

V současné době pracuje na restaurování filmu 12 lidí. Rozpočet se pohybuje kolem jednoho milionu korun. Jednotlivé kroky procesu digitalizace jsou standardní.

"Základní kopie, ze které vycházíme, je dub pozitiv díla, které bylo vytvořeno v době vzniku. Jako referenční máme k dispozici pro určité scény originál negativ, abychom mohli porovnat v podstatě artefakty, které jsou na dub pozitivu s originálním negativem. Jako další máme referenční kopii, pozitivní kopii z té doby,“ říká Komrzý.

Pavel Vácha: Režisér František Vláčil | Foto: Pavel Vácha

Restaurátoři tohoto díla zachovají autentičnost původního obrazu i zvuku. Autorský záměr tedy podle odborníků nebude ohrožený. Digitalizace umožní Marketě Lazarové také lepší distribuci.

„Všechny televize přecházejí na high definition, to je jedna cesta. Pak je tady nový způsob home videa, což je Blue-ray, který může být i určitým způsobem použit i pro kina, která nemají možnost promítat filmy ve 4K. Další možností je distribuce v digitálních kinech, která pozvolna zachycují celou Evropu,“ vyjmenovává výhody Opěla.

Během následujících čtyř let se má digitalizovat asi 200 takových titulů. Rozhodnout se pro Marketu Lazarovou nebylo těžké. Už v roce 1994 pro ni na festivalu ve Varech hlasovali v anketě novináři, kde vyhrála titul nejlepší český film všech dob. Světovou premiéru digitálně restaurované kopie uvidí návštěvníci letošního MFF v Karlových Varech 2. července.

Zuzana Filípková, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme