Trailery už se netočí jen k filmům. Jako propagaci je využívají i vydavatelé knih

Za posledních několik let se u českých knižních nakladatelů stala populární nová marketingová zbraň - takzvaný knižní trailer. Krátké videoupoutávky jsou často k nerozeznání od filmových. Zaplavují internet i česká kina.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Praze začíná veletrh Svět knihy | Foto: Filip Jandourek

Fotografie obálky knihy, krátké scénky s herci a hlas vypravěče. Takto vypadalo krátké promovideo k hororovému románu Wildwood od Johna Farrise z roku 1986.

Od té doby se knižní videomarketing hodně proměnil. Kvalitou i obsahem může konkurovat tomu filmovému.

Pražské nakladatelství Argo vyhlásilo v roce 2008 soutěž o nejlepší knižní trailer. Od té doby ho používá jako součást propagace vybraných knižních novinek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čeští vydavatelé objevili nový způsob, jak upoutat pozornost na knížku - natočí k ní trailer. O relativní novinku se zajímala Veronika Štefanová

Některé natočí v Čechách, jiné do nakladatelství doputují společně s právy na vydání knihy. Jako například videoupoutávka ke knize Už je tady zas od Timura Vermese. Českou verzi namluvil herec Miroslav Táborský.

Ne vždy si ale česká nakladatelství můžou dovolit zaplatit i za knižní trailer.

„Většinou chtějí nějaké peníze za práva. Někdy to tak není, někdy je to jako bonus ke knize, protože práva už jste koupili, ale tvůrce traileru chce pochopitelně něco zaplatit. Někteří z nich jsou bohužel dost odtržení do české reality a požadavky jsou neúnosné,“ přiznává Richard Klíčník z nakladatelství Argo.

Knižní trailery se objevují i v kinech, ale nejvíce na internetu. Podle Miroslava Balaštíka z brněnského nakladatelství Host však trailery v knižní propagaci nepřevažují.

„Je to spíš doplněk, aby jména autora a nakladatelství zaznívala z nejrůznějších stran, protože efekt se kumuluje. Efekt tradiční reklamy je v knižní branži stále poměrně malý. Pořád tu ještě nejvíce funguje šeptanda,“ vysvětluje.

Na čtenáře cílí prostřednictvím videopropagace i další brněnské nakladatelství Větrné mlýny. Upozorňuje formou trailerů na literární akci Měsíc autorského čtení. Upoutávky točí filmař Jiří Zikmund, který ke spolupráci často zve české filmové a divadelní herce Jiřího Vyorálka a Jana Hájka.

„Má to určité hranice zadání, není to úplně neomezený prostor. Má to vždycky nějaké skryté malé téma, které slouží nejen mně, ale celému projektu. Je to PR, jenom na vyšší úrovni,“ dodává Jiří Zikmund.

Natočení jednoho knižního promovidea může v Česku stát 10 až 20 tisíc korun. Jestli knižní trailery zvyšují prodej knih vydaných v Česku, jednoznačně posoudit nelze. Často je takový trailer jen jedním z článků rozsáhlejší reklamní kampaně.

Simona Bartošová, Veronika Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme