Bakterie z potravin vnikají do srdce

Některé kmeny bakterií, které se vyskytují v jídle, jsou schopné proniknout do lidského srdce a způsobit infekci.

Bakterie Listeria monocytogenes se běžně vyskytuje v měkkých sýrech a chlazených polotovarech | Foto: licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0, Pontificia Universidad Católica de Chile

Bakterie Listeria monocytogenes se běžně vyskytuje v měkkých sýrech a chlazených polotovarech. Pro zdravé lidi nepředstavuje velké nebezpečí – nanejvýš vyvolá lehké onemocnění s průjmem, zvracením nebo příznaky lehké chřipky. Velmi riziková však infekce listeriemi může být pro těhotné ženy, staré lidi a ty, kteří mají oslabený imunitní systém. V těchto případech může zasáhnout i centrální nervový systém nebo vyvíjející se plod. Přibližně v 10 % případů se vyskytne také srdeční infekce, která se velmi špatně zkoumá a ve více než třetině případů končí smrtí pacienta.

Výzkumníkům z Illinoiské univerzity v Chicagu se nyní podařilo izolovat bakterie ze srdce pacienta postiženého endokarditidou čili zánětem srdce. Zjistili, že se jedná o neobvyklý kmen, který na rozdíl od běžného typu listerií snadno pronikal do srdcí pokusných myší a vyvolával zánět. Tento objev naznačuje, že to, jestli u člověka infekce listeriemi zasáhne také srdce, nezávisí na jeho predispozicích a imunitním systému, ale spíš na tom, jaký kmen bakterií jej nakazil. A jaký je mezi jednotlivými kmeny listerií rozdíl? „Srdeční“ bakterie zřejmě mají na svém povrchu modifikované molekuly proteinů, které jim usnadňují průnik do buněk srdce.

Zdroj: University of Illinois at Chicago, Journal of Medical Microbiology