Čeští vědci objevili příčinu vrozené žloutenky. Mutaci 2 genů

Týmu českých lékařů a vědců se podařil na téma žloutenka unikátní objev. Dnes představili dvojici genů, jejichž mutace podmiňují vrozenou žloutenku známou pod názvem Rotorův syndrom.

injekční stříkačky

injekční stříkačky | Foto: Stockbyte

Syndrom nese jméno po filipínském lékaři Arturo Belleza Rotorovi, který jej popsal v roce 1948. Hlavním projevem syndromu je trvale přítomná žloutenka a postižení bývají podrobováni řadě zbytečných vyšetření.

Stanislav Kmoch, vedoucí týmu lékařské genomiky z 1. Lékařské fakulty v Praze ve Světě o jedné zdůraznil, že při diagnostice lékaři klíčují onemocnění a postupně vylučují virovou infekci, toxické poškození, alkoholismus a podobně.

Stanislav Kmoch, vedoucí týmu lékařské genomiky z 1. Lékařské fakulty v Praze ve Světě o jedné vysvětlilprincip objevu českých vědců

„Zůstává malá skupina pacientů, kteří žloutenku mají, nejsou infekční, nepijí. A nikdo neví, co jim je. Projdou kaskádou vyšetření, ale v postatě jim nic nechybí.“ Jejich metabolická odchylka je vzácná. „Je dědičně podmíněná od každého z rodičů. Frekvence, výskyt je velmi nízký, zhruba 1: 1 000 000. Čili v Česku může být 10 osob, kteří mají tuto geneticky podmíněnou žloutenku,“ uvedl Kmoch..
Jak zdůraznil, jde o genetickou dispozici.

„Žloutnutí obecně způsobuje zvýšená koncentrace bilirubinu, což je metabolit vznikající odbouráváním krevního barviva. Mělo se za to, že vstupuje do jaterní buňky, je spojen s jinou cukernou molekulou, druhým koncem vystoupí a následně je sekretován do žluči. Pokud transport nefunguje, dochází k hromadění bilirubinu a žloutnutí,“ vysvětlil Stanislav Kmoch.

„Měli jsme možnost studovat pacienty s Rotorovým syndromem a zjistili jsme, že mechanismus transportu metabolitů probíhá jinak. A to je základní patobiochemický objev naší studie.“

„Lidé s Rotorovým syndromem nejsou nemocní, jsou jen žlutí,“ upozornil Kmoch. Ověřením mutace genu se diagnóza potvrdí a další vyšetření nebudou nutná.

Poznatky pomohou i při studiu vedlejších reakcí na některé léky. Například statiny, které snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Milan Kopp, Martina Vacková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít