Obchody lákají na lednové slevy. Inspekce objevila chyby u každé čtvrté kontroly
Od začátku ledna Česká obchodní inspekce zkontrolovala už 242 slevových akcí. Pochybení našla u 68 z nich. Obchodníci lákají na slevy až 90 procent. Sami ale přiznávají, že vysoké slevy jsou často u zboží, kde brzy očekávají nový model.
Zákazníci by měli být při čtení letáků se slevami ve výši mnoha desítek procent obezřetní. Stačí totiž jediné zboží s inzerovanou vysokou slevou a obchodník se drží v mezích zákona.
„Spotřebitel musí jasně informován o tom, jestli už je to cena po slevě. Správně by to měla být cena po slevě, ta konečná,“ vysvětluje Jan Rotbauer z České obchodní inspekce.
Podle něj se ale často stává, že deklarovanou slevu neúčtuje pokladna obchodu.
„Pokud zákazník přijde k pokladně a tam mu účtují vyšší ceny, tak samozřejmě má právo na to, aby zaplatil pouze tolik, kolik je uvedeno na cenovce. Protože jinak se jednání prodejce neslučuje se zákonem,“ dodává Rotbauer.
Pro nespokojené zákazníky funguje nepřetržitě internetová podatelna České obchodní inspekce, kam mohou podávat stížnosti.
I obchodníci sami přiznávají, že často je ve vysoké slevě jen pár kousků zboží.
„Nejvyšší slevy se většinou týkají jenom části zboží, které je ve výprodeji. Vždycky je to třeba zboží, které máme v posledních pár kusech a přede dveřmi skladu už čekají modernější nástupci,“ vysvětluje mluvčí internetového obchodu Michaela Gregorová.
Nebo jde vyloženě o sezónní zboží. A takové najdeme i mezi elektronikou.
„Když je léto, tak zboží, které je sezónní na léto – třeba digitální fotoaparáty nebo čtečky knih, které si lidé vozí na dovolenou,“ popisuje mluvčí společnosti Euronics Bohuslav Komín.
Častým důvodem slev je také u elektroniky brzký příchod nového modelu.
„A nebo se jedná o zboží, které je potřeba doprodat, z důvodu toho, že se vyměňuje za nové, což je příklad nejčastěji ledna a února. Protože od března a dubna nastupují nové řady elektroniky, zejména v televizorech,“ dodává Komín.
Podle něj už se příliš vysokým slevám naučili nevěřit i zákazníci.
„Dlouhodobě neuvádíme na reklamních materiálech hromadnou výši slev, protože u zákazníků čísla jako 70, 80 či 90 procent vzbuzují spíš úsměv a nedůvěru, jestli taková nabídka je reálná a taková výše slev vůbec možná,“ uzavírá mluvčí.