Pokračuje stávka evropských letových dispečerů. Ve Francii zrušili pětinu letů

V Evropě stávkují letečtí dispečeři. Důvodem je podle nich až přílišná snaha orgánů Evropské unie zasahovat do leteckého provozu. Stávkuje se v desítce evropských zemí včetně Francie, kde je zrušeno asi dvacet procent letů. České republiky se stávka dotkne jen částečně.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejvíce zrušených letů je hlášeno z letiště Beauvois na severu francouzské metropole, společnost Ryanair jich zrušila padesát procent. Air France ruší až dvacet procent letů, ale především na vnitrostátních linkách a hlavně z letiště Orly.

Mezinárodní lety nejsou výrazně omezeny, některé linky mohou mít pouze zpoždění. Asi dvacet procent letů zrušily i velké mezinárodní společnosti jako Lufthansa.

„Francouzi samozřejmě nepromeškají žádnou příležitost stávkovat, ale dnes to zatím nevypadá nijak výrazně,“ okomentoval situaci z Paříže zpravodaj Českého rozhlasu ve Francii Jan Šmíd.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pokračující stávce leteckých dispečerů hovořil zpravodaj Českého rozhlasu ve Francii Jan Šmíd

„Stávkuje se tu mnohem méně, než se původně předpokládalo. Například z letiště Charlese de Gaulla by mělo podle plánu odletět 1400 letadel, ve skutečnosti jich odletí asi 1150. Z druhého největšího letiště v Orly odlétá denně 600 letadel, dnes by jich mělo odletět 455,“ dodává Šmíd.

Dispečerům vadí, že by hlavní pravomoc nad jejich prací měla přejít nad Brusel.

„Národní letecké společnosti by měly mnohem menší možnost kontrolovat například leteckou trasu. Obávají se, že by mohlo dojít k bezpečnostnímu riziku,“ dodal Jan Šmíd.

Stávka začala ve čtvrtek, pokračovat bude zítra a možná ještě v sobotu. V celé Evropě se do ní zapojilo kolem 14 tisíc zaměstnanců řízení letového provozu a leteckých společností.

Provoz na nebi nad Českem nemá akce výrazně ovlivnit

Čeští dispečeři se k protestu připojili dnes v 7.00 ráno. Během tohoto protestu budou dispečeři provoz nad Českou republikou řídit pouze po předem určených drahách, což například zpožděným letadlům neumožní nahnat čas během letu.

„S ohledem na kapacitní možnosti a uspořádání letového provozu v českém vzdušném prostoru nepředpokládáme, že by tato protestní akce měla mít na pasažéry – nejen v českém vzdušném prostoru, ale i v celoevropském kontextu – větší vliv,“ vysvětlil vedoucí českého Řízení letového provozu Richard Klíma.

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Evropská komise se v projektu "Jednotného evropského nebe" snaží zkrátit letové vzdálenosti. Způsob však budí pochyby dispečerů. Obávají se například bezpečnostních rizik.

Podle Richarda Klímy jde hlavně o vzdušné prostory jednotlivých států.

„Evropská komise by mohla stanovit přesně stanovený limit zpoždění, který není možné překročit, což se v současné době neděje," myslí si Klíma.

Jan Šmíd, Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme