Poplatek za dálniční známky možná půjde už za dva roky platit třeba mobilem
V únoru policie častěji kontroluje dálniční známky, mnozí motoristé totiž zapomínají, že je potřeba koupit nový kupon. Lepení dálniční známky na čelní sklo by už ale brzy mohlo být minulostí. I nový ministr dopravy je přesvědčen, že nastal čas na zavedení elektronické varianty.
„V Maďarsku to je, funguje to a nejsou s tím žádné komplikace,“ nebrání se nový šéf resortu Antonín Prachař změně papírových dálničních kuponů na elektronické.
Ještě pro příští rok počítá zákon o pozemních komunikacích s papírovou ceninou, od roku 2016 ale možná bude vše jinak. Už teď si Státní fond dopravní infrastruktury nechal vypracovat studii proveditelnosti jednotlivých elektronických systémů.
Podle náměstka ředitele fondu Zbyňka Hořelici se jako nejvýhodnější jeví videotechnologie: „V praxi by to vypadalo tak, že by byly nainstalované kamerové systémy, které by snímaly registrační značku daného vozidla a kontrolovaly by zaplacení časového poplatku v centrální databázi.“
Dálniční poplatek by tak bylo možné hradit s využitím internetu nebo mobilů. Pro řidiče by to představovalo velké zjednodušení, i když ne všichni jsou případnou novinkou nadšeni.
Dálniční kupóoy loni vynesly 4,1 miliardy korun, přičemž tisk papírových známek stojí asi 230 milionů korun. U snímání registračních značek kamerami by náklady měly být zhruba poloviční.
Změna technologie by navíc automaticky neznamenala platbu podle ujetých kilometrů. Jak potvrzuje ministr Prachař, současná vláda chce pro osobní auta zachovat roční, měsíční či desetidenní poplatky a cestou výkonového zpoplatnění prý nepůjde.
„V koaliční smlouvě vůbec diskuse o zpoplatnění osobních vozidel není. Respektujme to, co politici vyjednali. Programové prohlášení vlády bude upřesňovat některé kroky na funkční období této vlády. A co se týká zpoplatnění osobních vozidel, tak nic takového v žádném dokumentu není,“ zdůraznil.
Přechod z papírových kupónů na elektronický způsob platby je ale zatím na začátku. Podle Hořelici je potřeba dořešit řadu věcí, kromě jiného i možnost – či spíše nemožnost – sledování pohybu konkrétního auta.
„To bude záležet na technickém řešení, jak bude pracováno s daty a jednotlivými záznamy. My řešíme pouze to, zda byl uhrazen poplatek za užití pozemní komunikace,“ vysvětlil. Zároveň začíná pracovat komise pro novou mýtnou koncepci. Způsob platby dálničních poplatků by tak měl být jasný během dvou let.