Do automobilky Peugeot vstoupí čínský spoluvlastník Dongfeng Motor

Francouzská automobilka Peugeot by dnes měla oznámit, na čem se dohodla s čínským investorem. K propojení své společnosti s čínskou firmou Dongfeng Motor dali hlavní majitelé souhlas už včera. Rodinná dynastie Peugeotů tak přijde o část svého podílu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peugeot (ilustrační foto) | Foto: Reuters

Podle zdroje agentury Reuters schválilo vedení dvou holdingů, které rodina Peugeotů vlastní, všechny návrhy, které PSA s čínskou firmou po několika měsících dojednala.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vstupu čínské firmy Dongfeng Motor do francouzské automobilky Peugeot mluvila Jitka Hanžlová

Předpokládá se, že Číňané se spolu s francouzskou vládou zúčastní navýšení kapitálu a získají v PSA po 14 procentech akcií. Za to by měly do automobilky nalít 3 miliardy eur, tedy přes 80 miliard korun.

Je to jediná cesta jak tradičního evropského výrobce zachránit. Potřebuje totiž nutně peníze. Peugeot má od francouzské vlády půjčku 7 miliard eur, kterou musí splatit v příštím roce.

Získání technologií

Čínské automobilky jsou vlastně v současné době jediné, které mají volný kapitál a chuť kupovat. Šéfredaktor serweru Automakers Erich Handl vysvětluje, proč mají zájem právě o Peugeot:

„Je to jedna z největších automobilka, která je v současné době k mání. Abychom to upřesnili, je tam k mání třetinový podíl. Ona podle francouzské vlády musí zůstat francouzskou. A Číňany na tom láká především získání technologií, které jim umožní vylepšovat vlastní modelové řady. Zlepšit odbyt v Asii a v budoucnu možná i v Evropě.“

Čínský investor přitom patří k velkým podnikům.

„Je to jedna ze tří největších čínských státních firem, která má vlastní modelovou linii a taky má několik společných podniků se zahraničními automobilkami. Zejména v Oceánii, Malajsii, ale například také s evropským Volvem,“ připomněl Handl.

DFM (Dongfeng Motor) A60 | Foto: Petr Jansa

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën doplatila na pokles trhu a už delší dobu jí klesaly prodeje. Celosvětový prodej se firmě loni propadl téměř o pět procent. Byl nejmenší za posledních 20 let, protože prodala jen 2 miliony 820 tisíc vozů.

V tom by jí vstup čínského investora mohl pomoci, myslí si šéfredaktor serveru Automakers Erich Handl:

„Peugeot má určitě šanci zlepšit prodeje ani ne tak díky nějakým novinkám, jako díky expanzi na asijské trhy. K tomu může právě dopomoci smlouva s Dongfengem.“

Lákavý asijský trh

Ačkoli se Peugeot potácí v těžkých finančních problémech a propustí 10 tisíc zaměstnanců, na něco peníze má. Loni firma pobouřila francouzskou veřejnost, když vyšlo najevo, že si pro svého generálního ředitele připravila rentu 21 milionů eur, tedy 574 milionů korun.

Přitom Philippe Varin letos odejde z vedení firmy tři roky před vypršením původní smlouvy. Od automobilky bude dostávat penzi v přepočtu 8 milionů a 400 tisíc korun ročně. A to po zdanění. Měl by ji dostávat dalších 25 let. Teď je mu jednašedesát.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme