Česko si v mezinárodním srovnání kvality vzdělávání nevede špatně, říká Chládek

Na středních školách končí písemná část státních maturit. Ministr školství Marcel Chládek z ČSSD chce ale do budoucna jejich podobu změnit. Uvažuje třeba o zavedení matematiky jako povinného předmětu. Nejprve se ale podle něj musí změnit systém její výuky na českých základních školách. Podle aktuálního žebříčku britské společnosti Pearson je vzdělávací systém v Česku celosvětově na 19. místě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Marcel Chládek | Foto: Filip Jandourek

Společnost Pearson je největší instituce, která se specializuje na hodnocení vzdělávacích systémů ve světě. V jejím novém žebříčku první čtyři pozice obsadily asijské země v čele s Jižní Koreou.

Z postkomunistických zemí se nejvýše zařadilo Polsko, kterému patří desáté místo. Rusko je třinácté a Slovensko sedmadvacáté.

Přehrát

00:00 / 00:00

ČR obsadila 19. místo v celosvětovém řebříčku kvality vzdělávacího systému. Hosty Polední publicistiky byli ministr školství Marcel Chládek a Bohumil Kartous ze společnosti Scio.

„To, že Polsko udělalo v posledních 10 letech pokrok v tom, co se testuje v těchto projektech, tedy například čtenářská a matematická gramotnost, je fakt. Že se na špičce umísťují asijské země, je také fakt. Je ale otázka, jestli považovat 19. místo Česka za špatný výsledek. Já si to nemyslím,“ říká Bohumil Kartous ze společnosti Scio, která se zaměřuje na oblast vzdělávání.

Připomíná, že řebříček společnosti Pearson není sestaven na základě speciálního projektu, ale jde o agregovaná data z jiných šetření. „Jako je například PISA a do toho jsou implementována data o rozvoji a rozsahu vyššího vzdělávání.“

Podle ministra školství Marcela Chládka není výsledek České republiky špatný. Připomíná, že bylo testováno 40 států.

„Jsou to informace, které jsou dlouhodobě známé, protože je to souhrn výsledků předchozích testů. My se pohybujeme někde uprostřed pole a je za námi celá řada států, jako například Slovensko, Rakousko, Švýcarsko či Švédsko,“ vypočítává ministr.

„Takže ten výsledek není špatný, dokonce bych řekl, že na to, kolik finančních prostředků dáváme do systému, je poměrně dobrý,“ dodává s tím, že důležitější než znalost vyplňování testů je umět znalosti naučené ve škole použít v praxi.

Inspiraci pro další vývoj české vzdělávací soustavy vidí prý ministr ve finském systému. „Některé prvky z tohoto sytému se dají velice dobře použít i v České republice. A některé prvky například z odborného školství našich sousedů jako je Německo a Rakousko také,“ vysvětluje.

Helena Šulcová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme