Program 'Učí se celá rodina' pomáhá romským dětem i jejich rodičům
Chození za školu, nedělání úkolů nebo problémy se spolužáky. I to pomáhají řešit romským dětem a jejich rodičům lidé z neziskové organizace Aufori. Před dvěma měsíci za podpory ministerstva školství rozjeli na Královéhradecku program s názvem - Učí se celá rodina. A práce pedagogů a psychologů už přináší první výsledky.
Jirka Gábor chodí do čtvrté třídy na základní škole v Třebechovicích pod Orebem. Jeho matka Blanka Gáborová přijala před osmi týdny nabídku od organizace Aufori.
Od té doby k nim domů pravidelně jednou týdně přichází učitel, aby Jirkovi pomáhal.
„Jirka s tím měl velké problémy ve škole, děti mu tam hrozně nadávaly. A pan učitel Dostál nám hodně pomohl. Začalo se to řešit. Jak tam s námi ve škole pan Dostál byl, tak od té doby už je to lepší,“ říká matka.
Kromě toho se ale Jirkovi zlepšily i známky. I když nestihli dohnat všechno a Jirka bude muset opakovat čtvrtou třídu, tak chodí do školy rád. Navíc bude mít doučování i během prázdnin.
„Mám lepší známky, pan učitel mi to lépe vysvětlí. Když přijde, tak mě matematika více baví.“
Vysvětlit, ukázat
Stejně jako ke Gáborům přicházejí lidé z Aufori i do dalších zhruba patnácti rodin. Petr Dostál za neziskovou organizaci vysvětluje, jaké jsou cíle jejich programu:
„Je to hlavně o tom, aby se rodina zapojila. Aby rodiče pochopili, že škola je strašně důležitá pro budoucí život malých dětí. U dětí na prvním stupni je potřeba, aby se učili každý den. Chvilku, ale každý den. Spíše rodičům ukazuji, co mají dělat, když tam nejsem. Vysvětlím, pomůžu.“
Kromě doučování pracovníci z Aufori děti doprovázejí do školy nebo komunikují s jejich učiteli. A také jsou mezi nimi i psychologové, kteří se jim věnují.
Kladně hodnotí program Učí se celá rodina i oddělení sociálně-právní ochrany dětí královéhradeckého magistrátu.
Podle vedoucího odboru sociálních věcí Marka Šimůnka je zapojení rodičů do vzdělávání dětí tou správnou cestou:
„Tento projekt vhodně doplňuje stávající služby, které v Hradci Králové máme. Když se například nedaří zvládat z hlediska výchovných problémů dítě, je možné působit přímo na děcko i rodiče a tím dosáhnout zlepšení v různých oblastech.“
Nezisková organizace má na program peníze od ministerstva školství do konce letošního roku. Další výsledky ukáží, jestli se lidem z Aufori podaří získat podporu i na další práci.