Lidé se vrací k malým prodejcům, věří kvalitě jejich potravin

Lidé začínají více věřit malým obchodům. Zákazníci v posledních letech stále častěji zvolí malého prodejce, kterému věří a především na vesnicích jej osobně i znají, než aby nakoupili v supermarketech potravinových řetězců. I když pomalu, tak přeci začínají Češi stále více koukat na kvalitu a ne jen na cenu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prodejna | Foto: Tomáš Adamec

Malí prodejci mají obchody do 200 metrů čtverečních. V současnosti jejich podíl na trhu tvoří kolem 19 procent. Během ekonomické recese mnoho z nich muselo své podnikání ukončit. Teď se lidé do jejich prodejen vrací. A to také kvůli větší důvěře v malé prodejce.

„Obecně se začínají projevovat trendy, že se lidé začínají dívat, co si kupují, jestli je to regionální výrobek, kvalitní výrobek, zajímá je regionálnost. Takže se začíná prosazovat kvalita na úkor kvantity prodeje, která v minulosti probíhala,“ vysvětluje rostoucí oblibu malých prodejců předseda Západočeského konzumního družstva Sušice Roman Bruzl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Lidé začínají více věřit malým obchodům. V Plzni natáčel na toto téma redaktor Adam Vlček

Maloobchodníci často nemohou konkurovat supermarketům v ceně. Měli by tak nabízet něco navíc, čím přilákají zákazníky k sobě.

„Musí hlavně dbát na kvalitu svého působení, na získání důvěry od zákazníka, aby splnili jeho očekávání. A je to právě zdravotní nezávadnost, kvalita personálu, taková ta dobrá skladba nabídky, být prostě zákazníkovi po ruce. Také některé doprovodné služby v tom můžou hrát roli,“ dodává Bruzl.

Mezi takové služby patří například výběr hotovosti u pokladny, platby kartou, služby Sazky a další.

Řetězec Coop v Západních Čechách chce podle obchodního ředitele Petra Lercha během léta nabídnout další doplňkovou službu, platbu složenek přímo na pokladně. Lidem na vesnicích tak ušetří cesty na poštu. „Někdo platí složenky a jezdí do města na poštu, tak už nebude muset. Pokladní v Coopu jim to vyřídí,“ říká.

Vietnamské večerky

Velkou konkurencí pro malé prodejce jsou vietnamské večerky. Ty dokáží nabídnout dlouhou otevírací dobu a často i velmi nízké ceny.

„V současné době podle odhadu provozují asi 3 tisíce prodejen. Jsou specifičtí, protože spojili svůj život s obchodem, takže mají širokou otevírací dobu, rychle reagují na poptávku zákazníků, umí si rychle opatřit zboží skupováním akčních nabídek od konkurence,“ říká oman Bruzl.

Podle něj jsou to velmi kvalitní obchodníci, kteří byli podpořeni tím, že při svém vzniku se uměli celkem úspěšně vyhýbat vykazování tržeb. „Ale je to rychle rostoucí segment trhu a je na ostatních, kteří tam byli už před nimi, aby se s tím vyrovnali, dokázali zareagovat a udrželi své místo na trhu,“ vysvětluje obchodní boj a dodává, proč dokáží někteří vietnamští prodejci cenu dostat výrazně níže než konkurence,“ upozorňuje.

„Velmi dobře znají zákony a u nás dneska plátce DPH je ten, který za posledních 12 měsíců realizuje obrat více jek milion korun. Drtivá většina prodejen realizuje obrat víc než milion korun ročně, tak po 8 či 9 měsících mění podnikání, odejdou z prodejny, začnou podnikat jinde a zase vzniká lhůta 12 měsíců na milion obratů a tím pádem se nehlásí jako plátce DPH,“ uzavírá Roman Bruzl boj mezi tradičními českými prodejci a dravou konkurencí.

Adam Vlček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme