Zřícení Boeingu 777 na Ukrajině může znamenat konec Malaysia Airlines

Téměř tři sta zmařených životů si vyžádala tragédie dopravního letadla nad východní Ukrajinou. Boeing, který údajně sestřelila raketa, patřil společnosti Malaysia Airlines. Je to už druhé neštěstí, které tuto leteckou společnost zasáhlo v krátké době. Na začátku března se ztratil její Boeing 777 s 239 pasažéry na palubě cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Dosud se nenašel.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 777 Malaysia Airlines

Boeing 777 Malaysia Airlines | Zdroj: Reuters

Akcie malajsijských aerolinek začaly v první reakci na tragédii prudce oslabovat, ztratily 11 procent ceny. Ale ta už byla dost nízká po předcházející březnové tragédii. Tehdy její akcie padaly o desítky procent. A od začátku roku už ztratily 35 procent.

Společnost se vyrovnává se ztrátou dobré pověsti a nedůvěrou zákazníků. Investoři se houfně zbavují jejích akcií. Ale nejde jen o to. Dlouhodobě má společnost špatné hospodaření. Ještě před nehodou na Ukrajině údajně prodělávala denně 1 milion a 600 tisíc dolarů. Ve ztrátě byla poslední tři roky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nakolik vážně může včerejší tragédie ohrozit malajsijské aerolinky, zjišťovala redaktorka Jitka Hanžlová

Navíc má velké dluhy. Takže poslední neštěstí jí zřejmě zasadí poslední ránu a hrozí jí krach. To si myslí i analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

„Tato společnost má problém už od začátku krize, která odstartovala v letech 2007, 2008, 2009. Prostě z toho nevybředla. Konkurence na leteckém trhu je velmi silná, obstojí jenom ti nejsilnější a společnost Malaysia Airlines evidentně není tou nejsilnější.“

„A do toho se přidaly tyto dvě negativní události. Je to prostě jeden z řady důvodů, které se objevily v poslední době, proč má společnost velikánské problémy,“ vysvětluje Menčík.

Hlavním vlastníkem Malaysia Airlines je stát, který by se mohl snažit společnost finančně podržet. Jenže základ jsou cestující. A ti s ní zřejmě nebudou chtít létat. Konkurence je silná a její klienti mají možnost letět s jinou firmou. Nezdá se proto pravděpodobné, že by se malajsijské aerolinky mohly zachránit.

Americká tajná služba potvrdila, že malajsijské letadlo bylo nad Ukrajinou sestřeleno

Číst článek

Po včerejší tragédii na východě Ukrajiny oslabovaly akcie i dalších leteckých společností. Byla to přirozená reakce investorů na šok ze sestřelení dopravního letadla. Koneckonců, nejistota na trzích zasáhla všechny burzy. Ale pokud jde o letecké společnosti, šlo podle Tomáše Menčíka jen o krátkodobé zaváhání.

„Myslím si, že na cenu akcií leteckých společností bude více působit konkurenční tlak, cena ropy, restrukturalizace jednotlivých firem. Ale rozhodně tato událost bude mít krátkodobý, řekněme několikadenní dopad na ceny těchto společností,“ myslí si analytik společnosti Cyrrus.

Naopak z dlouhodobého hlediska se spíše očekává, že vzhledem k ekonomickému oživení a k tomu, že lidé začínají více utrácet, budou zisky leteckých společností růst. Tedy těch, které se na trhu udrží.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme