Za zřícením malajsijského letounu byl cílený útok, míní experti. Pátrá se po vinících

Příčina zřícení malajsijského dopravního letadla nad ukrajinským územím zůstává pořád nejasná. Spojené státy tvrdí, že mají důkazy o sestřelení letadla. A teď prověřují, odkud raketa letěla. Kvůli letecké tragédii se dnes na žádost Velké Británie mimořádně sejde Rada bezpečnosti OSN.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Proruský ozbrojenec fotografuje v místě zřícení letounu společnosti Malaysia Airlines | Zdroj: Reuters

Ukrajinské bezpečnostní složky podle BBC zveřejnily přepisy telefonických rozhovorů. Podle nich jde o komunikaci proruských separatistů s ruskými důstojníky a dohadují se v ní o sestřeleném letadle.

„Vzhledem k situaci, která je zatím popisovaná, to spíše vypadá na cílený útok,“ řekl v Ranním interview letecký expert Martin Salajka.

„Kdyby to byla technická závada, tak je nanejvýš pravděpodobné, že by posádka informovala řízení leteckého provozu. Přeci jenom 10 kilometrů je dost vysoko, tak kdyby byla nějaká porucha, tak by určitě stihli podat nějakou zprávu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

K verzi cíleného útoku se v Ranním interview přiklonil i letecký expert Martin Salajka

Nález trosek v okruhu několika kilometrů odpovídá podle Salajky zásahu raketou.

„Systém Buk je stále účinný, oblíbený zejména v oblastech lokálních konfliktů. Je to systém, který je poměrně sofistikovaný, je schopný zasáhnout s 90procentní účinností letecký cíl ještě ve vyšší výšce než 10 kilometrů. Uvádí se až 25 kilometrů.“

Letecký expert Martin Salajka se přiklání k teorii, že za sestřelení stroje může nejspíš omyl separatistů: „To spíš byl někdo, kdo se dostal k systému a v rámci zviditelňování chtěl sestřelit další ukrajinské letadlo, které narušilo vzdušný prostor nad oblastí, kterou separatisté ovládají.“

Malajsijské aerolinky dnes upřesnily seznam cestujících, kterých bylo 283, tedy o tři více, než se dosud uvádělo. Údaj 15 členů posádky zůstává nezměněn. Mezi pasažéry byla i tři nemluvňata. Z 298 lidí na palubě jich 154 bylo občany Nizozemska, 43 Malajsie a 27 Austrálie. Mezi cestujícími byli také obyvatelé Indonésie, Británie, Německa, Belgie, Filipín a Kanady. Národnost 41 lidí nebyla zatím ověřena.
Pramen: ČTK

„A neuvědomil si, že asi míří na dopravní letadlo, navíc nezúčastněného státu.“

Pokud se mezi troskami letadla podaří najít části rakety, která letadlo nejspíš sestřelila, mohlo by být o nehodě jasněji. „Na většině dílů rakety jsou výrobní čísla, podle kterých lze zjistit, kdo jí měl,“ říká vojenský analytik Martin Koller.

Vycvičená obsluha raketového systému musela podle něj vědět, že se letadlo pohybuje v civilním koridoru a je větší než obvyklé vojenské letouny. „Kloním se k tomu, že se jednalo spíš o záměrný zločin, než o náhodu,“ dodal Koller.

Vojenští analytici se shodují na tom, že americké i ruské družice dokáží odhalit místo, odkud raketa, která letadlo sestřelila, vyletěla.

Spekulují o tom, že šlo o raketový systém Buk, který má jak ruská, tak ukrajinská armáda. Jednou z možností je, že jeho obsluha i se zbraní dezertovala z ukrajinské armády k separatistům.

Rusko obviňuje Ukrajinu

K verzi, že viníky jsou proruští separatisté, se přiklonily i Spojené státy nebo Austrálie. Rusko naopak obviňuje Ukrajinu.

S tím víceméně souhlasí i letecký analytik Martin Koller. „Systém má ve výzbroji Ukrajina nebo Rusko. Je v podstatě vyloučené, že by ho měli ve výzbroji separatisté.“

„I kdyby ho ukořistili, tak ten systém potřebuje několikačlennou odbornou obsluhu, takže stále je nejpravděpodobnější ukrajinská armáda,“ řekl Českému rozhlasu Koller.

Tragédie ovlivnila také letecký provoz. Ukrajinský vzdušný prostor se vyprázdnil a letecké společnosti přesměrovaly své lety.

Separatisté na Ukrajině vyzývají kvůli vyšetření pádu letadla k příměří

Číst článek

Milan Kopp, Eliška Malínská, van Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme