Panamský průplav slaví 100 let a buduje cestu pro větší lodě
Panamský průplav už sto let mění lidské životy. Pro ekonomiku středoamerické země jsou poplatky za proplutí tisíců lodí největším příjmem. Unikátní vodní cestu postavili Američané, dnes už ji ale 14. rokem spravují Panamci.
Technický div světa zároveň láká turisty. Místním, kteří mají kanál téměř za zahradou, už nijak výjimečný nepřijde. Přesto se dá říct, že některým zcela změnil život.
Například Lucasovi Salgadovi, který dvacet let pracoval pro společnost provozující Panamský průplav jako elektrikář. Začal ještě tehdy, když ji řídili Američané, kteří průplav před stoletím stavěli.
„Když jsi byl tam vevnitř za plotem, vydělávals často i pětkrát tolik! Pomocník měl pět dolarů na hodinu, to nevydělával ani doktor ve městě. Průplav, který měl za plotem, byl podle něj úplně jiný stát."
Lucas je Indián. Jeho předkové přišli ze severu země, kde žije kmen Kunů. On si teď díky vydělaným penězům koupil dům po Američanech. Většina jich opustila zemi, když Spojené státy zcela předaly správu průplavu Panamě a nechali za sebou i vesnici Paraíso.
„Tyhle lodě převážejí automobily. Vevnitř je spousta pater a v nich jsou zaparkovaná nová auta. Poznáš to i podle těch vrat na boku. Támhlety kontejnerové lodě převážejí ovoce. To jsou ty bílé chlazené kontejnery. Vždycky jsem se na zdymadlech ptal, co je to za loď,“ informuje Lucas.
Přes svůj neustálý smích tvrdí, že Američané naučili lidi, pracující v průplavu, dbát o bezpečnost. Je hrdý na to, že tenhle technický div je dnes opravdu zcela panamský.
Historie vodní cesty
Průplav začali budovat Francouzi v roce 1880.
„Tenhle pokus ztroskotal hlavně proto, že Francouzi nevěděli, jak vymýtit žlutou zimnici a malárii,“ říká profesor Panamské univerzity a bývalý poslanec Luis Navas.
Zemřelo 20 tisíc dělníků z celého světa. Projekt přepracovali Američané a průplav využívající zdymadla a sladkovodní jezero nad hladinou moře vybudovali za 10 let. Vrata i plavební komory dodnes slouží. Nestačí pouze kapacita, proto Panama buduje třetí sadu zdymadel, které budou delší a širší, ale ušetří 7 procent vody.