Cesta vlakem z Brna do Vídně by měla nově trvat jen 90 minut
Poprvé dnes zastavují vlaky jedoucí z Prahy a Brna na novém vídeňském hlavním nádraží. Změna je jednou z největších, které souvisí s dnešní změnou jízdních řádů. A netýká se jen nádraží - na trasu nasadí České dráhy po několikaměsíčním zkušebním provozu nové soupravy Railjet. Cesta z Brna až do centra rakouské metropole by jimi měla trvat asi 90 minut.
Ode dneška dálkové spoje zastavují na hlavním nádraží ve Vídni. Obsluhovat pravidelnou linku mezi Prahou a Štýrským Hradcem bude 10 nových souprav Railjet.
„Budou zajišťovat zpravidla dvouhodinový interval mezi naším hlavním městem, Vídní a Grazem (Štýrský Hradec, pozn. red.). Tím ještě zkrátíme jízdní dobu mezi Prahou a Vídní o 35 minut,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Vlaky z Prahy a Brna nově staví na hlavním nádraží ve Vídni. Vlakem Railjet potrvá cesta z Brna do Vídně 90 minut. Více Štěpánka Kadlečková
„Je to tlakostěnná souprava, takže nevnímáte ani vjezdy do tunelů nebo míjení s vlaky. Samozřejmostí je klimatizace a informační audiovizuální systém, kdy jste informováni o průběhu jízdy v následující stanici. Navíc jsou to pohodlné sedačky a i interiér odpovídá představám o komfortu cestování v 21. století,“ upřesnila Šubová.
Cesta tak z Prahy potrvá 4 hodiny a 10 minut, z Brna jen hodinu a půl.
Nové vídeňské nádraží stálo 28 miliard
„Teď jsme právě na jižní straně nádraží. Už stojíme přímo nad ním, pod námi je část nákupního centra,“ vysvětluje vedoucí projektu přestavby nádraží Vinzenz Kroner.
Stojí na místech původních dvou koncových nádraží Ostbahnhof a Südbahnhof. Poslední vlak sem cestující přivezl před pěti lety. Zbylé spoje od té doby musela odbavovat okolní nádraží.
„Máme tady 5 nástupišť a 10 kolejí. Nákupní centrum zabírá dvě patra, asi 20 tisíc metrů čtverečných obchodů. Očekáváme, že nádražím projde asi 100 tisíc cestujících denně, a to hlavně v ranních a večerních hodinách,“ popisuje Kroner.
Vlaky ČD jezdí podle nového řádu. Vznikly nové zastávky a rostly ceny
Číst článek
Podle mluvčího rakouských drah ÖBB Dietera Marka jde o projekt století. Vídeň má teď nejmodernější nádraží v celé Evropě. Přestavba stála jednu miliardu eur, v přepočtu asi 28 miliard korun.
„Nejedná se jen o projekt nádraží, jde o rozvoj celé čtvrti. Vznikne tady 20 tisíc nových pracovních míst a asi 5 tisíc bytů. Vedle jedné miliardy eur, která byla použita na výstavbu nádraží, poskytli ještě asi 4 miliardy soukromí investoři,“ uzavírá mluvčí rakouských drah.