Kritiky plánovaného průtahu Roudnou podpořil i exministr Bárta

Průtah Roudnou, který by podle plzeňské radnbice měl zlepšit dopravní situaci ve městě a který Plzeň plánuje už 14 let, je podle některých kritiků a odpůrců této stavby nekoncepční, drahý a zatěžující. Zaznělo to dnes u kulatého stolu, jehož tématem byl právě sporný průtah. Diskusi, které se zúčastnil i exministr dopravy Vít Bárta, sledovala redaktorka Českého rozhlasu Martina Klímová.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Karlovarská třída v Plzni. Přetížené komunikaci by měl ulehčit plánovaný průtah čtvrtí Roudná, který však tamní obyvatelé nechtějí | Zdroj: ČTK

„Obyvatelé Roudné se každopádně budou chtít spojit se sousedními čtvrtěmi a také se budou chtít dostat do středu města. To se ovšem jedná o místní komunikace, které by řešily problém místní dopravy. Ovšem v žádném případě bych si nepřál, a nechci si ani představit, že by přes území Roudné vedl jakýkoli průtah, který by řešil tranzitní dopravu,“ uvedl obyvatel Roudné a zároveň nezávislý památkový aktivista ze spolku Stará Plzeň Josef Kabát.

Podle něj by výstavbou průtahu poklidná čtvrť utrpěla a bydlení tam by bylo „nesnesitelné“.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek natočila redaktorka Martina Klímová

Proti průtahu jsou také členové Koalice občanských sdružení z Roudné. „Z hlediska urbanistického je to nesmysl. Je to další nákladná komunikace do centra města, která nepomůže nejenom Roudeňákům, ale ani lidem ze severního předměstí,“ řekl zástupce koalice Pavel Denk.

Upozornil také na možné překročení limitů pro hluk či zhoršení kvality ovzduší. „Již dnes jsou v tom místě překračované limity pro benzoapyren a polétavý prach a výstavba další silnice by tu situaci jenom zhoršila,“ podotkl Denk. Podle něj by navíc komunikace při případné povodni na Mži bránila odtoku velké vody.

Město už začalo na průtah Roudnou vykupovat pozemky. Pavel Denk si myslí, že je většina restituentů a místních obyvatel dobrovolně neprodá.

„Teď je to ve fázi ukončené EIA, to znamená posudku na vliv této stavby na životní prostředí, a teď se připravuje dokumentace k územnímu rozhodnutí. Takže my teď očekáváme, že s tou dokumentací ta protistrana vyjede a že my se na ni podíváme a nějakým způsobem se podle toho zařídíme,“ řekl Denk.

Pomohl by obchvat

Zástupci magistrátu se dnešního jednání s občanskými iniciativami nezúčastnili, i když podle organizátora Václava Fialy ze Syndikátu západočeských novinářů jich bylo pozváno sedm a někteří účast přislíbili.

Svůj kritický názor na průtah zato přišel vyjádřit poslanec a exministr dopravy Vít Bárta, který se v posledních měsících účastní i jednání plzeňského zastupitelstva.

„Je to jednoznačně zrůdná investice, neefektivní. Místo toho je zapotřebí nasadit všechny síly, aby se postavil obchvat města,“ uvedl exministr.

Obchvat patří k dopravním prioritám Plzeňského kraje. Hejtmanství teď staví první etapu za necelou miliardu. Na druhou za dvojnásobek však nemá peníze, jak uvedl na dnešním jednání vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.

„V současné době probíhají jednání o podmínkách, za kterých bude možné čerpat prostředky do silnic druhých a třetích tříd v dalším plánovacím období z evropských prostředků. Pokud ty podmínky neumožní čerpání prostředků na dostavbu té druhé části obchvatu, budeme muset – Plzeňský kraj a město – intenzivně jednat se státem o převodu do silnic první třídy,“ řekl Vejprava.

Územní rozhodnutí na druhou etapu západního obchvatu Plzně už je vydané. S výkupem pozemků pro tuto stavbu se zatím nezačalo.

Martina Klímová, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme