Čeští vědci objevili v okolí antarktického jezera ukryté sopky, dostaly jména Dana a Zuzana

Hluboko pod ledem na Antarktidě objevil tým českých vědců dvě sopky. Podařilo se jim to díky údajům z družic, které zkoumají oblast pomocí radarů a měření velmi drobných odchylek v gravitačním poli. Čeští vědci pojmenovali objevené sopky Dana a Zuzana.

Antarktida Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jezero Fryxell, Antarktida

Antarktida (ilustrační foto) | Foto: public domain, Joe Mastroianni, National Science Foundation

I když se v dnešní době může zdát takřka nemožné objevit dosud ukrytou horu, která ještě navíc představuje dominantu svého okolí, tým profesora Jaroslava Klokočníka z Astronomického ústavu Akademie věd ČR dokázal, že to stále jde.

Úspěch českých vědců. Zjistili, jakým způsobem loví pavouci skálovky, kteří neumí vytvořit síť

„Z našich analýz vyplývá, že v bezprostředním okolí jezera Vostok se pod ledem nacházejí přinejmenším dva sopečné kužely. Jeden s výškou kolem jednoho kilometru, druhý je ještě o 400 metrů vyšší,“ uvedl Jaroslav Klokočník.

Pro hledání nových hor a pohoří využívají vědci neúnavného dozoru kosmických družic. Jak stojí v tiskové zprávě astronomického ústavu, pro účely hledání skrytých objektů se využívá například měření gravitačního pole nebo radarem určená výška pevného povrchu pod ledem.

A proč vlastně byly nově objevené sopky pojmenovány Dana a Zuzana? „Je to tak trochuku provokace. Dana je jméno mé ženy a Zuzana je jméno mojí dcery,“ objasnil pro Radiožurnál profesor Klokočník.

Zda sopky skutečně existují, bude ale ještě potřeba ověřit nezávislými metodami.

onh, mis Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít