Autoři videí mohou na YouTube vydělat peníze, zisk z reklam je ale v Česku nízký

Videa na serveru YouTube mohou autorům vydělat desetitisíce i miliony korun. Stačí nápad, trocha štěstí a dostatek fanoušků, kteří videa sledují a sdílejí na sociálních sítích. Díky reklamě u videí pak může autor inkasovat nemalé sumy. Vydělávají si tak i někteří Češi.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

elektronika - digitalní video - kamera | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Videa Erika Meldika a Čeňka Stýbla, kteří si říkají ViralBrothers, jsou nejsledovanější na českých stránkách YouTube. Celkem už mají čtvrt miliardy zhlédnutí.

Vysoké příčky obsazují v Česku také komentované počítačové hry. Říká se jim Let's Play, popisuje Honza Mikulka ze společnosti Stream.cz.

„Je nejvíc dominantní na české YouTube scéně. Lidé hrají počítačovou hru a u toho se natáčejí. Lidé už dnes nehrají počítačové hry, ale dívají se, jak ji hraje někdo jiný,“ dodává Mikulka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Autoři videí mohou na YouTube vydělat peníze. Honorář za reklamy je ale v Česku nízký. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Zuzana Petráňová

Autoři úspěšných videí si díky vysoké sledovanosti vydělávají pomocí reklamy.

„Máte reklamu, která nejde přeskočit na začátku videa. Pak je ještě v polovině videa. Je pětisekundová reklama, kterou můžete přeskočit. Pak jsou ještě boxíky vedle. Tvůrce si nastaví, co z toho chce mít zpeněženo,“ popisuje Mikulka.

Čím více lidí videa sleduje, tím lépe pro autora, který tak získá více peněz. Společnost Google, která server YouTube vlastní, ale reklamu nabízí až po určitém počtu zhlédnutí.

Za tu pak vyplácí honorář, který je ale podle redaktora serveru Živě.cz Jakuba Čížka ve srovnání se Spojenými státy velmi nízký.

„Zatímco producent anglofonních videí si může vydělat 1,5 až 4 dolary za tisíc zhlédnutých videí, tak si člověk v České republice, vzhledem k tomu, že tady je uživatelská základna a interaktivita mnohem menší, vydělá okolo 30 centů až 1,5 dolaru za tisíc zhlédnutých videí,“ podotýká Čížek.

Nezáleží pouze na počtu zhlédnutí, ale i na cílové skupině, kterou autoři oslovují. Tvůrci videí si tak ve Spojených státech amerických můžou přijít někdy až na miliony dolarů měsíčně. V Česku jsou to maximálně desetitisíce korun.

Podle Čížka je v USA daleko více reklamních zadavatelů, a u videí se proto zobrazuje i mnohem více reklam.

„Samozřejmě je to i anglický jazyk, který je globální. Anglické video zhlédne více uživatelů a je lépe cílené než české video, které cílí na komunitu asi sedmi milionů surfařů. Protože anglofonní internet je přece jenom takový dospělejší, tak se tam mohou profilovat i různé YouTube kanály, které jsou specializovanější. Zatímco u nás mají nejvyšší návštěvnost většinou hudební klipy, videa počítačových hráčů a další obsah spíše pro teenagery,“ vysvětluje Čížek.

Uživatel také musí dodržovat určité podmínky. Zakázané je například klikat na vlastní reklamu nebo k tomu nabádat ostatní uživatele YouTube.

YouTube | Foto: Michal Jindra

Zuzana Petráňová, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme