Evropská města bez 'klasických aut' - kdy a jak
Evropská komise navrhuje, aby v 2050 nesměly do měst jezdit klasické vozy, tedy auta se spalovacími motory. Zatím to sice není legislativní návrh, ale pokud by členské státy nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 procent.
Dnešní technologie umožňují de facto dvě cesty jak toho dosáhnout. Jednou je práce na vývoji kvalitnějších biopaliv a tou druhou šíření elektromobility.
„Konec klasických automobilů nelze dopředu přesně stanovit. Ze závěrů pracovní skupiny technologické platformy silniční dopravy, která definovala určité výzvy do roku 2030, je konstatováno, že pořád bude dominantní podíl aut se spalovacím motorem,“ řekl v pořadu Svět o osmé Rádia Česko ředitel Divize dopravní infrastruktury a životního prostředí Centra dopravního výzkumu Jiří Jedlička.
Úspěch alternativních typů dopravy podle Jedličky ovlivňuje řada faktorů: dostupnost zdrojů, ropy, surovin pro alternativní paliva a ceny na trhu, míra zdanění energetických produktů na dopravy, tlak na snižování emisí vozidel a konstrukce vozidel se sníženou spotřebou.
Inovací v silniční dopravě jsou elektromobily. Jejich šíření by mělo zásadní význam pro kvalitu ovzduší, poroste ale spotřeba elektřiny a zároveň infrastruktura pro rozvoj elektromobility není dostatečně vybudovaná.
Aby zmíněná biopaliva byla konkurenceschopná, aby se nevyráběla i z produktů pro výrobu potravin, tak je, jak říká Jedlička, potřeba intenzivně pracovat na biopalivech druhé generace, která využívají celulózu. V současné době nejperspektivnější technologický postup pro výrobu takového bioetanolu představuje postup ve Švédsku nebo Německu.
U nás jsou tyto technologie ve fázi laboratorní. Od příštího roku by měla v ČR přejít do zkušebního provozu výroba systémů biopaliv právě této druhé generace.