Lanovka na Petřín slaví 120 let
Přesně před sto dvaceti lety poprvé vyjela lanovka na pražský Petřín. Vybudována byla při příležitosti Jubilejní výstavy v roce 1891. Provoz lanovky ukončila na několik let první světová válka.
Obnovit se ji definitivně podařilo až po jejím převzetí Elektrickými podniky Prahy v roce 1932. To už nebyla na vodní pohon, ale na elektřinu. Voda totiž byla drahá, přes zimu zamrzala a navíc ve 20. letech podmáčela dům na Újezdě.
Zároveň se zhruba o 160 metrů prodloužila trať a došlo k výměně vozů, které se podobaly tehdejším tramvajím. Původní strojovna z počátku 30. let pak funguje dodnes. Cestující si ji mohou prohlédnout za sklem na horní stanici.
Během 120 let své existence se lanovka potýkala nejen s ekonomickými problémy, ale také s nepřízní přírody. V roce 1965 byl kvůli špatnému terénu přerušen provoz na celých 20 let.
„Lanová dráha na Petřín je především atrakcí a zvýrazňuje takový kolorit Prahy. Cesta z dolní do horní stanice je naprosto jedinečná se slavíčkovskými pohledy na město,“ řekl ředitel Muzea MHD v Praze Milan Pokorný.
V provozu je lanovka celoročně, s výjimkou pravidelné jarní a podzimní údržby.
„Lanová dráha na Petřín sloužila především pro odpočinek Pražanů. Za svojí éru přepravila více než 56 milionů cestujících. A je i nejlevnějším lyžařským vlekem. Když je zima, je využívána i lyžaři, kteří za to jízdné, protože platí jízdné v městské dopravě, mohou jet z Petřína na lyžích, skateboardech a podobně,“ dodal Pokorný.
Petřínská lanovka ale nebyla první v Praze, o dva měsíce ji předstihla kratší a strmější lanovka na Letnou.