České děti mají z matematiky strach. Může za to dril

Za špatné výsledky českých dětí v matematice může strach z předmětu. Ukázal to výzkum dat mezinárodního šetření z roku 2003. Od té doby se znalosti školáků navíc podstatně zhoršily.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve škole (ilustrační foto)

Ve škole (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

Podle autora výzkumu, sociologa Petra Matějů, za to může metoda výuky na školách, takzvaný dril.

„Matematika patří k předmětům, které tímto způsobem sice můžeme naučit dotáhnout to k nějaké známce, ale už tím nepřivedeme děti k přemýšlení o tom, jestli náhodou za tou matematikou není spousta věcí, které vidím kolem sebe a které mi matematika pomůže objasnit.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O neoblíbenosti a současně i důležitosti matematiky mluvila reportérka Klára Bílá

„Pakliže nezískám k matematice tento vztah, tak to, co mě ve škole naučí pod strachem, že dostanu špatnou známku, ve chvíli, kdy tu známku dostanu, tak to zapomenu,“ konstatoval Matějů.

Proto se podle něj snaží motivovat samotné učitele matematiky.

„My se nyní pokoušíme motivovat učitele, kteří matematiku učí. Jestli by nechtěli zkusit jiný přístup k výuce matematiky. Ten, který je založen na tom, že ty děti samy něco objeví a tudíž si to vryjí do paměti, aniž by je k tomu někdo nutil. Možná se toho naučí kvantitativně desetkrát méně, ale zdá se, že tím, že si to objeví samy, tak si to budou navždy pamatovat a bude je to možná i bavit,“ myslí si Matějů.

České děti baví matematika nejméně ve srovnání se školáky jiných zemí OECD. Na hodinu počtů se u nás těší pět procent dětí, v Dánsku 20 procent.

O strachu z matematiky svědčí i to, že na předmět se vysloveně těší jen necelá čtyři procenta žáků, průměr zemí OECD je osm procent.

U matematiky se už nepereme, říká matka žáka páté třídy. Pomohlo jim doučování přes internet

Číst článek

Talent a obliba matematiky se podle odborníků vytrácí během školní docházky a hlavně přechodem z prvního na druhý stupeň. Ve třetí třídě zatím všechny děti matematika baví.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Stalo se dnes byl sociolog Petr Matějů

„Je to můj nejoblíbenější předmět,“ říká Tadeáš. Chtěl by být fotbalistou. „Mohl bych vypočítat, jakou rychlostí míč letí a kam doletí.“ A to je výjimka. Výzkum z dat mezinárodních šetření totiž ukázal, že pro žáky je matematika důležitá, protože ji budou potřebovat při dalším studiu. Málo českých žáků se ale domnívá, že počty jim pomohou najít lepší zaměstnání.

S výukou počtů chce hýbat ministerstvo školství za evropské peníze. Budoucí matematiky potřebují i firmy. Podnikatelé proto z projektu Matematika s chutí zaplatí vybrané učitele za zábavnější formu výuky.

Pomoci by mohla i videa a cvičení americké Khan Academy, která v Česku nachází první zájemce o videolekce zdarma.

Jan Richter, Klára Bílá, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme