Ministerstvo prodej nemovitostí Českých drah ,kontrolovat nemůže'

Evropská unie chce, aby na české železnici fungovalo konkurenční prostředí. Proto už předloni dal stát Českým drahám dvanáct miliard korun. Za tyto peníze měly převést budovy, pozemky a stroje potřebné pro údržbu tratí na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Dráhy pak měly dál jen jezdit s vlaky, stejně jako další dopravci. Jenže jak zjistil Radiožurnál, vše nakonec dopadlo trochu jinak.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Stojím na pražském Masarykově nádraží. Vše od prvního nástupiště až po Negrelliho viadukt tu stále vlastní České dráhy. Přitom nejen tady, ale po celé zemi už koleje, nástupiště a pozemky pod nimi dráhy dávno neměly vlastnit a měly je převést na Správu železniční dopravní cesty. Za to také dostaly předloni od státu 12 miliard korun. Proč se tak nestalo, mi vysvětluje Petr Šťáhlavský z Českých drah.

Přehrát

00:00 / 00:00

O prodej pozemků a budov Českých drah se zajímal reportér Petr Sehnoutka.

"Jednou z příčin také mohlo být to, že v té době nebyl majetek ani přesně specifikován, nebyl oddělen, protože byl zapsán jako majetek Českých drah, a musí být tedy v geometrických plánech teprve oddělen. Vyčleněn tak, aby mohl být prodán."

Jednoduše řečeno. Místo toho, aby se spočetl potřebný majetek a pak stanovila cena, šlo se opačně. Na drahách tak přihazovali do seznamu položku za položkou, až dosáhli hodnoty dvanáct miliard korun. To ostatně připouští i ředitel odboru drah ministerstva dopravy Jan Fiedler.

"Dvanáct miliard skutečně vzniklo, upřímně řečeno, na nějaké politické úrovni, aniž by někdo měl přesnou představu. Byl to jakýsi odhad. Ve skutečnosti se potom ukázalo, že to není úplně přesné číslo, že asi bude potřeba nějaký věci dál řešit," řekl Fiedler.

Dráhy chtějí dalších 3 až 5 miliard

Úplně přesné číslo to opravdu nebylo, protože dráhy dnes chtějí dalších tři až pět miliard korun za pozemky a zbylé budovy, které teprve nyní dávají dohromady. Bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák ale upozorňuje, že stát by znovu za tyto nemovitosti platit neměl.

"Je to stále a stále dokola pokračování stejného příběhu. Stát dá Českým drahám svůj majetek zadarmo, poté si ho koupí. Není to nic jiného než pouhá kulisa pro to, aby stát mohl podporovat prodělečný podnik," podotkl Žák.

Chtěl jsem zjistit, proč všechny pozemky nebyly převedeny už napoprvé za oněch dvanáct miliard a co tedy skutečně převedeno bylo. V seznamu prodaných položek jsem pak mimo jiné našel třeba dva klavíry, rekreační lodě, pračky, dvanáct cívkových magnetofonů za sedmdesát sedm tisíc anebo i pozemky v kategorii vodní plochy a neplodná půda za téměř miliardu korun.

Ministerstvo prý prodej zkontrolovat nemůže. Podle něj je to podstatné již vyřešeno a zbylé pozemky a budovy za tři až pět miliard korun označují slovem dočišťování.

Alice Kottová, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme