Policisté našli v případě zatopeného metra několik pochybení

V zatopených částech pražského metra pracovníci dopravního podniku uzavřeli podle policie 60 procent tlakových uzávěrů. Policisté, kteří se zabývají případnou trestní odpovědností za zaplavení podzemní dráhy, také zjistili, že voda se do metra šířila netěsnými otvory pro kabely u tlakových uzávěrů. Je také zřejmé, že nejméně v pěti případech nebyl při stavbě metra dodržen projekt a i kvůli tomu se sem dostala voda.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

metro | Foto: Martin Říha

Radiožurnálu to potvrdil mluvčí pražské policie Jan Holub. "Dále přímo na místě specialisté zjistili, že u většiny tlakových předělů v okolí tlakových úzávěrů jsou vedeny kabelové průchodky, které vykazovaly závady v těsnosti a přes které se pak voda šířila do dalších prostor metra. Tým specialistů stále ještě od pracovníků metra zjišťuje, jak prováděli údržbu ochranného systému metra. V souvislosti s tímto šetřením budou policisté posuzovat trestní odpovědnost, zda nedošlo k zanedbání technologických předpisů a jejich utěsnění v kabelových průchodkách."

Podle dopravního podniku byly uzavřeny všechny staniční tlakové uzávěry, které zabraňují zatopení metra shora. Většina uzávěrů v tunelech zůstala otevřená kvůli tomu, že se neočekávalo vniknutí vody spodem.

Proto se na trase B mohly s vodou dostat půlmetrové kusy skleněných výplní tunelem ze stanice Náměstí Republiky až do Smíchovského nádraží. Do stanice Náměstí Republiky voda vnikla z Florence, přestože zde byly mezistaniční uzávěry zavřené. Voda prošla právě netěsnými otvory pro kabely a proraženým poklopem odtokového kanálu, ve kterém chyběly ocelové výstuže.

Jakým směrem se vyšetřování ubírá dál, řekl Radiožurnálu mluvčí pražské policie Jan Holub. "Své další šetření policisté zaměřují na stav stavebních konstrukcí, kterými pronikla v průběhu povodní voda do prostor metra a zda tyto stavební úpravy byly provedeny v souladu s projektovou dokumentací. Dosavadní šetření prokázalo minimálně v pěti případech nedodržení realizace stavby v souladu s projektem, které přímo vedlo k destrukci materiálu a k průniku vody. V těchto pěti případech stavbu prováděla jedna stavební firma a policie momentálně zjišťuje možnou trestní odpovědnost konkrétních osob."

Odstranění škod, které napáchala povodeň v pražském metru, bude stát podle odhadů šest miliard korun. Řada stanic musí být rekonstruována, do normálního režimu se metro vrátí až koncem března příštího roku.

Markéta Kaclová, Štěpánka Čechová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme