Polovinu zakázek na železnici si rozdělilo jen 7 firem z 220, zjistil NKÚ

Správa železniční dopravní cesty chybovala podle Nejvyššího kontrolního úřadu v nastavení tendrů. Podle úřadu si polovinu zakázek rozdělilo pouhých sedm firem, celková cena zakázek byla 4,5 miliardy korun. Přitom celkově se na zakázkách v tomto období podílelo 220 dodavatelů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na trase je pět nových tunelů | Foto: Pavel Pavlas

Podle kontrolorů měla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) příliš přísné požadavky, a v některých případech tak nevyhrála nejvýhodnější nabídka.

„Například v předpokládané hodnotě 2 až 5 milionů korun SŽDC požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů korun. Zadávacího řízení se tak většinou zúčastnili jen tři až čtyři uchazeči,“ vysvětlila mluvčí NKÚ Olga Málková.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výsledcích kontroly mluvil prezident NKÚ Miloslav Kala, reagoval na ně mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský

Rozšířením okruhu potenciálních dodavatelů by se podle NKÚ pravděpodobně zvýšilo konkurenční prostředí a ceny staveb by mohly klesnout.

„Z našich analýz vychází, že každá další nabídka snižuje cenu asi o 1,6 procenta. Pokud by se podařilo otevřít soutěž a odstranit některé podmínky, které byly zbytečně tvrdé, tak se domnívám, že je potenciál snížit ceny o několik procent,“ říká prezident NKÚ Miloslav Kala.

Nedostatky se podle NKÚ týkají také plánování oprav drah. Ty se často kvůli nedostatku financí odkládají i několik let, což je v konečném důsledku prodražuje. Nejhorší je podle kontrolorů situace u mostů, propustků a tunelů.

SŽDC závěry kontrolorů odmítá

Podle Správy železniční dopravní cesty jsou ale údaje Nejvyššího kontrolního úřadu zavádějící. „To, že je zde určitý nižší počet uchazečů, který má větší objem prací, je samozřejmě dáno už typem těch staveb. Trh na železnici je velmi specifický,“ tvrdí mluvčí státní organizace Jakub Ptačinský.

„Potřebujeme, aby práci dělal někdo, kdo k tomu má oprávnění a kdo tu práci umí. Není to jedna zakázka, kterou dělá jednou za pět let, ale opravdu se v tom oboru pohybuje a jím odvedená práce odpovídá kvalitám, které potřebujeme.“

„Tím, že se účastní více než 230 firem, jasně dokazujeme, že ta selekce opravdu není tak krutá, jak možná ze zprávy NKÚ vypadá,“ dodává mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Správa železniční dopravní cesty nemusí u podlimitních veřejných zakázek postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Podle NKÚ však není důvod, aby se na SŽDC tato výjimka ze zákona vztahovala.

Při kontrole jednotlivých zadávacích řízení navíc kontroloři zjistili řadu nedostatků – od nerovného zacházení s uchazeči přes nestandardní průběh zadávacího řízení až po neopodstatněné vyloučení uchazeče. Většina těchto pochybení se týkala právě podlimitních veřejných zakázek.

Mirko Kašpar, Michaela Široká, Helena Šulcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme