Pošťáci musí lidem nabízet různé produkty, jinak jim hrozí sankce

Pošťáci musí lidem vedle doručování dopisů také nabízet bankovní účty, životní nebo penzijní pojištění od jiných společností, a to i při roznášení pošty. Někde už takové nabízení produktů chtějí trestat jako zakázaný domovní prodej. Pošťáci ale produkty nabízet musejí, jinak jim hrozí sankce. Okruh jejich klientů je však stále stejný a nemají už komu co prodat. Mnozí z nich tak jen proto, aby splnili plán, dělají kontraproduktivní kroky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pošťák, poštovní doručovatel (ilustrační foto)

Pošťák, poštovní doručovatel (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Zakládáme tyto produkty rodinným příslušníkům a známým. Za cenu, že třeba během několika měsíců jim produkt zrušíme a zase za nějaký čas opět tyto produkty zakládáme znovu,“ popisuje pošťačka.

Kvůli obavám o zaměstnání nechce zveřejnit své jméno. Pracuje za přepážkou a stejně jako ostatní zaměstnanci musí pod hrozbou sankce každý měsíc uzavřít určitý počet pojištění nebo účtů od bank, které mají s poštou smlouvu.

„Za nesplnění plánu už mi byly peníze strženy několikrát. Těm, co mají například pracovní poměr na dobu určitou, je vyhrožováno, že už jim neprodlouží smlouvu,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problematickou povinnost pošťáků nabízet lidem různé produkty se zajímal reportér Petr Sehnoutka. Hostem Radiožurnálu byl ředitel odboru komunikace České pošty Ivo Mravinac

V praxi to probíhá tak, že pošťáci musí lidem, kteří přijdou na poštu poslat dopis nebo zaplatit složenku, nabídnout některý z produktů smluvních partnerů. „Problém je v tom, že každá pošta má svůj okruh klientů, kteří tam chodí každý měsíc, tudíž je úplně nemožné nabízet produkty každý měsíc stejným klientům,“ podotýká pošťačka.

„Zákazníci jsou obtěžováni několikrát nebo skoro pokaždé, když přijdou na poštu, a nelíbí se jim to, protože je jim to vnucováno,“ upozorňuje. Produkty takzvaných aliančních partnerů ale musí vedle pošťáků za přepážkou nabízet lidem i doručovatelé.

„Musíme uzavřít smlouvu. Například u smlouvy o úvěru musí být úvěr naplněn, jinak se to nepočítá. Cokoliv z toho, co chceme, se musí zrealizovat. Dostáváme sankci až dva tisíce ze mzdy. Pošťák navíc chodí stále na stejná místa, a je dost složité nabízet stejnému člověku dvacetkrát totéž,“ poznamenává další ze zaměstnankyň České pošty. I ona chtěla zůstat v anonymitě.

Pošťákům v Blansku hrozí pokuta. Podle města porušují zákaz podomního prodeje

Číst článek

Aby nepřišli o část platu, uzavírají smlouvy na sebe, svou rodinu a své přátele. Po několika měsících pak produkty vypovídají, aby je mohli založit znovu. „To je pořád dokola. Teď mám tři životní pojištění, penzijní připojištění, několik červených kont, a všechno proti své vůli,“ vypočítává první pošťačka.

O problému se ví už delší dobu a řeší ho i odbory. Podle jejich šéfa Karla Koukala je ale věc složitější, protože ze smluv s aliančními partnery má pošta každý rok příjem v hodnotě jedné miliardy korun. I on ale připouští, že systém se musí změnit.

„Je to velice nepříjemné. Kdokoliv by někam šel a potřetí se zeptal na to samé, tak už vás ten, s kým se bavíte, bude považovat za blázna. Neustále chodit a obtěžovat lidi stejnou otázkou je neadekvátní celému systému,“ myslí si odborový předák.

Podle pošty je všechno v pořádku

Česká pošta celou věc za problém nepovažuje. „Konzultovali jsme to s našimi partnery a stejnou nebo velice podobnou úmrtnost smluv, tedy fakt, že někdo smlouvu uzavře a vzápětí ji zruší, mají ve vlastní distribuční síti u svých obchodníků i oni,“ uvedl ředitel odboru komunikace Ivo Mravinac.

Dodal, že řada pošťáků uzavírá pojistky, spoření či úvěry pro sebe a své příbuzné také proto, že Česká pošta má jako partner u produktů výrazné slevy. Sankce za neplnění plánu jsou prý navíc pošťákům strhávány jen z variabilní části platu a činí 5 procent z 20procentní flexibilní částky mzdy, ve které jsou zaměstnanci hodnoceni za kvalitu práce.

Nabízení produktů aliančních partnerů přímo poštovními doručovateli podle Mravinace podomním prodejem není. „Že informujeme o tom, že na poště můžete uzavřít životní pojištění, to není podomní prodej. Takový je náš právní názor a někdo by nám ho musel vyvrátit,“ zdůraznil. Pokud však bude stížností od obcí na chování pošťáků více, bude se Česká pošta problémem zabývat.

Petr Sehnoutka, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme