Povinnost značení aut emisními štítky platí v Německu i pro české řidiče

Při cestách po Evropě by řidiči neměli zapomínat ani na takzvané ekologické zóny. Nestačí znát jen maximální povolenou rychlost nebo tolerované množství alkoholu. Stále více měst totiž vyžaduje, aby byla vozidla označena podle toho, kolik produkují škodlivin. Těm nejméně šetrným pak vjezd do center měst zcela zakazují.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výfuk automobilu (ilustr. obr.) | Foto: public domain

Na ekologické zóny může český řidič nejčastěji narazit v sousedním v Německu. U aut dovezených z této země si lze ostatně všimnout, že na předním skle mají zelenou kulatou samolepku. Je to emisní štítek.

„Ty emisní štítky, také se jim říká emisní plakety, slouží k tomu, aby se auta rozdělila do různých kategorií do emisních tříd. Podle toho, jakou emisní normu splňují. Je to Euro 1, 2, 3 a vyšší,“ vysvětluje Miroslav Šuta z plzeňského Centra pro životní prostředí a zdraví.

Přehrát

00:00 / 00:00

O ekologické zóny v Evropě regulující vjezd aut do měst se zajímal redaktor Lukáš Milota

Německo, coby automobilová velmoc se znečištěným ovzduším, buduje systém nízkoemisních zón už zhruba deset let. Počet měst, která regulují vjezd vozidel do centra, se každý rok zvyšuje.

„Tam je v současné době víc než 50 těchto zón. Největší zóna v jednom městě je v centru Berlína. Ale Německo zavádí také už zóny regionální, takže třeba v Porúří je to oblast zhruba 12 nebo 14 měst, kde je jedna nízkoemisní zóna,“ říká Šuta.

Z měst nejblíže českým hranicím už ekologické zóny zavedlo Lipsko, Erfurt, Augsburg nebo Mnichov. Povinnost mít při vjezdu do města auto označené štítkem platí pro všechny, tedy i pro české řidiče. Kdo tuto povinnost nerespektuje, riskuje pokutu 40 euro. Emisní štítky mohou čeští řidiči získat z Německa poštou nebo ve většině tuzemských stanic technické kontroly.

Emisní zóny možná zavede i Česko

„Na vystavení plakety potřebujete kopii velkého technického průkazu, ve kterém bude uvedena emisní norma, kterou dané auto plní. Jsou tři plakety, červená, žlutá a zelená. Stojí 300 korun a vystavíme ji na počkání,“ říká Martin Liška z jedné z plzeňských stanic technické kontroly.

„Pokud je auto benzinové, bude mít katalyzátor, tak je v podstatě jedno, jaký je to rok výroby. Největší problém je s naftovými motory, kde se to liší. Řekl bych, že od roku 2000 už to auto je schopné dostat žlutou plaketu, která umožní vjezd do centra. Do toho roku 2000 už to bez nějakých úprav výfukového systému a katalyzátoru nepůjde,“ dodává.

Seznam německých měst, která ekologický štítek vyžadují, je na internetové stránce umweltplakette.de. Nízkoemisní zóny mají třeba také ve Švédsku nebo Velké Británii. Nově je mohou zavádět také česká města. Od příštího roku zakážou vjezd starším vozidlům do lázeňské zóny Karlovy Vary, ekologické zóny chystají také v Klimkovicích na Ostravsku, diskutují o nich Praha nebo Plzeň.

Lukáš Milota, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme