Soud opět jedná o právech na Krtečka. Vdova po Milerovi se zastala své vnučky Karolíny

Městský soud v Praze znovu projednává spor o práva na kresleného Krtka. Žalobu na vnučku výtvarníka Zdeňka Milera Karolínu podala správkyně dědictví Milena Fischerová. Zpochybňuje licenční smlouvu, kterou vnučka podepsala s animátorem dva měsíce před jeho smrtí. Pražský městský soud její žalobu loni zamítl, odvolací soud mu ale případ vrátil k novému projednání.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Karolína Milerová

Karolína Milerová | Foto: Alexander Dobrovodský

U soudu vypovídala vdova po výtvarníkovi. 79letá Emilie Milerová řekla, že svého muže pravidelně navštěvovala v sanatoriu na Příbramsku a v době podpisu licenční smlouvy byl svéprávný. Dokument prý s vnučkou podepsal, protože chtěl:

„Byl schopen vnímat. Byl psychicky svěží. Byla jsem tam obden, tak jsem to viděla. Měl vize. 14 dnů před smrtí namaloval tak nádherný obrázek. Kdyby celou dobu nebyl v pořádku, nemohl by tvořit.“

Postavičku Krtka vytvořil Zdeněk Miler ve studiu Krátký film Praha v roce 1954 údajně poté, co zakopl o krtinu. Podle svých slov navíc krtka, jako jedno z mála zvířátek, nepoužil ve svých filmech Walt Disney. Krtek byl tedy originální hrdina. První film s Krtkem z roku 1957 se jmenoval ‚Jak krtek ke kalhotkám přišel.‘ Cekem vzniklo 49 filmů s Krtkem v délce od pěti minut až po půl hodiny. Kromě filmů vznikla celá řada knih s Krtkem a jeho kamarády.

O svém plánu, aby mohla jeho vnučka poskytovat práva na Krtečka například v Americe, se svou manželkou Emílií prý Miler mluvil. U podpisu smlouvy ale Emílie Milerová nebyla. Vedle Karolíny Milerové však na podpis dohlížel prý i právník:

„Byla jsem na chatě. Zrovna ten den jsem tam měla jít odpoledne. Chodila jsem tam ve dvě hodiny po poledním odpočinku. Vnučka s doktorem Černým tam byla dopoledne. Během jednání mně telefonovali a vše jsme konfrontovali.“

Žalující strana naopak tvrdí, že smlouva z roku 2011 není platná. Správkyně Milerova dědictví Milena Fischerová o ní nevěděla, přestože se o autorská práva Zdeňka Milera starala 20 let.

„Jsou jednak právní aspekty obsahové, a potom i okolnosti vzniku té smlouvy. Ale o tom bych teď nechtěla spekulovat,“ uvedla Fischerová.

Městský soud v Praze obě strany vyzval k mimosoudní dohodě.

Stamilionový potenciál?

Po smrti výtvarníka Zdeňka Milera, který zemřel před čtyřmi lety ve věku 90 let, nastaly v autorských právech na Krtečka zmatky. Existuje totiž hned několik smluv na různé použití motivu krtečka. O práva se dlouhodobě starala advokátka Milena Fischerová. Podle ní chtěl Miler licenci udržet dlouhodobě:

„Krteček má velkou komerční hodnotu, protože to je i podle průzkumů nejpopulárnější česká figurka. Byl takový záměr pana Milera, aby nebyl trh zavalený masivními licencemi, ale aby ta licence pořád měla svoji úroveň.“

Milerova vnučka Karolína, která v domácnosti prarodičů žila od 14 let, se ale odkazuje na to, že animátor smluvně přepsal práva na ni. Prostřednictvím firmy Little Mole proto poskytuje licence dalším firmám.

V internetové televizi DVTV před časem potvrdila, že jejím záměrem je prosadit kreslenou postavičku hlavně v zahraničí.

„Ta licence má obrovskou hodnotu, když s ní člověk pracuje aktivně. Ta hodnota se pohybuje od desítek milionů po stovky milionů korun a může se vyšplhat i výš, pokud se to stane nějakým celosvětovým fenoménem.“

'Dočasný boom'

Dnes je krtek oblíbený nejen mezi dětmi, ale taky mezi obchodníky. Jeho podobizna zdobí přes tisíc produktů - od deštníků, ložního prádla až po obaly sušenek. Je dokonce i hlavní postavou v mobilních hrách.

Práva na krtka prodává Karolína Milerová už do 20 zemí po celém světě. Proslavil se například v Německu, ve Skandinávii, nebo třeba v Japonsku.

Loni Milerová uzavřela stamilionový kontrakt na seriál s čínskou televizí. Podle lektora komerčních komunikací Vysoké školy ekonomické Jiřího Mikeše je to ale jen dočasný boom:

„Marketingové postavičky se globalizují, ale nemůže to trvat věčně. Každý produkt má svoji životnost, svoji dobu slávy a pak pozvolného odcházení.“

Krtek v originále | Foto: Zdeněk Miler Jana Káninská

Zuzana Petráňová, Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme