Svaz měst a obcí předal vládě výzvu k zastavení reformy veřejné správy

Už mnoho let prochází zdejší systém veřejné správy změnami, které mají, podle autorů reformy, zajistit lidem taky lepší dostupnost úřadů. Třeba tím, aby obyvatelé menších míst nemuseli - s nejrůznějšími záležitostmi - jezdit do větších měst a mohli si je vyřizovat - v takzvaných obcích s rozšířenou působností.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zástupci Svazu měst a obcí ČR předali výzvu k zastavení dokončení II. fáze reformy veřejné správy. (vpravo) kladenský primátor Dan Jiránek, starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil a starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová

Zástupci Svazu měst a obcí ČR předali výzvu k zastavení dokončení II. fáze reformy veřejné správy. (vpravo) kladenský primátor Dan Jiránek, starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil a starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová | Foto: Filip Jandourek

Jenže když teď ministerstvo vnitra připravuje dokončení reformy, počítá mimo jiné s tím, že v menších obcích - prořídne síť matrik a stavebních úřadů. V rámci úspor, které mají ušetřit miliony korun ročně. Proti tomu se ovšem ohradil Svaz měst a obcí, dnes jeho zástupci předali na Úřadu vlády výzvu, aby se změnila koncepce zmíněné reformy.

„Považujeme tuto reformu za nesmyslnou. V České republice je v současnosti 6246 měst a pokud by tato reforma začala od 1. ledna 2014 platit, museli by naši občané jezdit do 205 vybraných měst, tzv. trojek, což jsou obce s rozšířenou působností,“ vysvětluje starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová, podle které by taková reforma lidem nesmírně zkomplikovala život.

Přehrát

00:00 / 00:00

Starostům měst a obcí se připravovaná reforma veřejné správy nelíbí, poškodí podle nich občany

„Začalo to už v minulém roce, na dvojkových obcích, tedy pověřených, jsme přestali vydávat občanské průkazy, což je základní doklad občana, který mění zhruba desetkrát za život. Když ke mně na úřad dnes přijedete, ustřihnu vám růžek občanského průkazu a řeknu vám, ať si ho jedete dalších 25 kilometrů vyřídit,“ popisuje Vildumetzová.

Svazu měst a obcí jde prý především o to, aby občané nemuseli dojíždět do vzdálených měst. Starostové obcí si zase přejí, aby jejich úřady byly procesuální.

„Když k nám přijde náš občan, aby si na tomto úřadě mohl všechno vyřídit. Občané nebudou vnímat to, že ministerstvo vnitra prosadilo reformu státní zprávy, ale to, že my jim požadovaný úkon nechceme uskutečnit,“ obává se starostka.

„Chlumec má přibližně pět a půl tisíce obyvatel a přibližně podobný počet je i ze spádových obcí. Dá se k nám dojet, jsme na dobrých trasách, ale pokud by měl občan dojet do dalších obcí, musel by si na to vzít dovolenou,“ podotýká starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil.

Finanční náklady by tak šly na bedra občanů, které by několikrát čekala cesta tam a zpět do města, které bude mít k takovým úkonům oprávnění. Přenesenou působnost státní správy přitom obce dotují z vlastních rozpočtů.

„A navíc, v našich kancelářích sedí zkušení odborníci, není to o tom, že by ve větších městech byli větší experti. A hlavně si myslím, že tlak na velká města bude tak obrovský, že to nezvládnou, protože budou muset rozšiřovat kanceláře i personální zdroje. Podle mě nastane v takovém případě obdobný kolaps, jaký jsme zažili s registrem vozidel,“ uvádí konkrétní paralelu Jana Vildumetzová.

Veronika Sedláčková, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme